söndag 6 maj 2018

Veckomatsedel v.19 (2018)



Då var det redan söndag igen. Den här veckan har gått otroligt snabbt. Det kan ju till viss del bero på att det var en ledig dag i tisdags, och att vi dessutom hade kalas för maken, så det har varit fullt upp. Den kommande veckan innehåller också en ledig dag, vilket ska bli jätteskönt. Jag får en riktig lång helg eftersom jag alltid är ledig på fredagar 👍. 

Igår bakade jag matbröd och lagade spännande mat (recept kommer framöver). Idag ska jag också koka ihop lite god mat som vi ska ta med när vi ska på besök hos ett av mina syskonbarn i eftermiddag 😃. Innan jag sätter fart på spisen ska jag leverera en ny veckomatsedel. Hoppas ni får inspiration och blir nyfikna på att testa något/några av recepten. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Bakade ägg i krämig spenatstuvning serveras med vanligt långkornigt ris och råkost.


Tisdag: Vegetarisk pastasås med morötter, purjolök och chipotle serveras med pasta och lite riven ost. Ha gärna någon form av färska grönsaker till också.


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Grillade grönsaker med souvlakimarinad serveras med halloumi, gyroskryddad ugnsstekt potatis, tzatziki, bönsallad med ajvar samt en fräsch grönsallad eller råkostsallad. 


Fredag: Tortillatårta med fajitakryddade grönsaker, spenat och fetaost serveras med färska grönsaker, majskorn, tacosås och mexikanskt böndipp (se här)


Helg: Purjolöksgratäng serveras med bönbiffar och ev. lite kokt potatis eller bröd (till den som är extra hungrig). Rivna morötter är ett passande tillbehör.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.