torsdag 28 juni 2018

Bbq-sås med senap och apelsin


Jag tycker det är roligt att testa olika recept på bbq-såser. Det finns en hel uppsjö av varianter att tillgå. Just denna variant innehåller bland annat grovkornig senap och färskpressad apelsinjuice. Jag tillsatte även en liten skvätt liquid smoke vilket inte ingick i originalreceptet (som jag dessvärre glömt vart jag fått tag i). Såsen blev väldigt god och hade bra balans mellan sött och syrligt med en lagom skarp underton av senap. Ett nytt härligt recept att skriva in i min receptpärm 👍.  

Bbq-sås med senap och apelsin
2 dl ketchup
1 dl färskpressad apelsinjuice
1 liten fint riven rödlök
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk mörk sirap
2 msk farinsocker
1 msk grov senap (typ skånsk senap)
1 tsk hot sauce (jag använde Frank´s original)
1 tsk worcestershiresås (originalet innehåller ansjovis men det finns en vegansk variant att köpa på nätet, går annars att ersätta med HP-sås)
½ - 1 tsk liquid smoke 
1 tsk finriven färsk ingefära
½ tsk salt
1 krm malen cayennepeppar
1 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning och sedan småkoka på svag värme i ca 15 minuter. Smaka av. Låt kallna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.