måndag 16 juli 2018

Baba ganoush (aubergineröra)


Den här goda aubergineröran brukar vi ofta ha som tillbehör när vi äter mat från Mellanöstern. Det är supergott att doppa en bit orientaliskt tunnbröd i röran 😋. Röran passar också väldigt bra att servera med falafel och bulgursallad eller till marockansk couscous (se recept här, här och här). Mums!

Jag har lagt ut ett recept på baba ganoush tidigare men det här receptet har ett lite annat tillvägagångssätt än det förra. Sist jag laga till en sats baba ganoush gjorde jag nämligen fel. Det vanliga sättet är att grilla eller ugnssteka oskalade auberginer, men innan jag hann tänka på vad jag gjorde hade jag skalat auberginerna. Jag fick därför göra på ett annat sätt än vad jag brukar göra. Det gjorde som tur var inget för jag tycker faktiskt att slutresultatet blev bättre med misstagsmetoden än med den vanliga metoden. 

Baba ganoush - på mitt sätt
2 normalstora auberginer, ca 600 g
1 - 2 vitlöksklyftor, skalade och pressade
2 msk olivolja
1 - 2 msk saft av pressad citron
ca 1 tsk salt 

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 C och klä en plåt med bakplåtspapper. Ta fram en matberedare eller mixer.

Skala auberginerna och dela i 2 halvor på längden. Dela dem ytterligare en gång så du får 4 bitar av varje. Lägg dem på plåten. Grädda dem ganska högt upp i ca 20 - 30 minuter, eller tills de har blivit mjuka. Ta ut plåten ur ugnen. 

Lägg auberginen i matberedaren. Ha i resterande ingredienser. Mixa alltihop till ett mos. Smaka av och lägg upp det snyggt i en skål. Täck skålen med plastfolie och ställ den i kylen. Ät röran kall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.