måndag 23 juli 2018

Shakshuka med haricots verts och paprika


Denna smarriga variant av den nordafrikanska maträtten shakshuka hade jag i min matlåda förra veckan. Eftersom jag arbetar utomhus, i denna galna värmebölja, så bestämde jag mig för att käka matlådan kall istället för att värma den. Den kalla shaksoukan smakade alldeles förträffligt i värmen. Jag käkade den tillsammans med couscous och lite baba ganoush (auberginedipp). Jag gillar verkligen den här typen av mat som är lika god kall som varm 👍. 

Shakshuka med haricots verts och paprika
ca 4 - 5 portioner
1 - 2 msk olivolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 ganska stora gula paprikor
2 - 3 tsk arabisk krydda (se här)
1 tsk paprikapulver
1 tsk harissa (Nordafrikansk chilipasta)
500 g krossade tomater
1 dl vatten
150 g frysta haricots verts
ca 3/4 - 1 tsk salt + lite extra till äggen
4 - 5 ägg (beräkna 1 ägg / person)
100 - 150 g tärnad fetaost eller salladsost

Gör så här: 
Skala och strimla löken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna, gärna en med lite högre kant. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Skölj av och kärna ur paprikorna. Strimla paprikorna och ha i dem i stekpannan. Skala och finhacka vitlöken och tillsätt även den. Låt det steka i ca 5 minuter. Ha i den arabiska kryddan, paprikapulvret och harissan. Låt allt steka under omrörning i 1 - 2 minuter. Häll i de krossade tomaterna och vattnet. Låt det koka upp. Bryt haricots vertsen i mindre bitar och ha i dem i stekpannan. Lägg på ett lock och låt grönsaksröran koka på medelvärme i ca 15 minuter. Gör 4 - 5 gropar med jämna mellanrum i grönsaksröran. Knäck ner 1 ägg i varje grop och strö på lite salt på varje ägg. Lägg på locket igen och låt röran fortsätta koka i ca 10 - 15 minuter, eller tills äggvitan stelnat men äggulan fortfarande är lite mjuk i mitten. Smula på fetaosten. Smaka av. Servera med couscous eller bröd. Ha gärna baba ganoush eller hummus till också (se recept här). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.