onsdag 8 augusti 2018

Vattenmelonsallad med fetaost och mynta


Enligt väderprognosen ska det tydligen bli över trettio grader varmt här idag, så jag kan tänka mig att denna svalkande vattenmelonsallad, med fetaost och mynta, inte kommer att kännas helt fel att käka efter att ha arbetat ute på kyrkogården i stekande sol halva dagen. Visst är det härligt att vi haft en sommar med fint väder, men vissa dagar har det varit tufft att vara ute i arbetskläder och vattentäta skor med stålhätta, så jag önskar faktiskt att detta är den sista värmeböljan för denna säsong. Nu ska jag alldeles strax hoppa upp på cykeln och trampa iväg till ännu en svettig arbetsdag i solen. Ha det så gott! 😎

Receptet nedan är min version av ett recept som kommer från Santa Marias hemsida (se här). 

Vattenmelonsallad med fetaost och mynta
ca 1 kg vattenmelon
200 g fetaost eller salladsost
1 msk olivolja
1 msk saft från pressad lime
Färsk grönmynta och grovmalen svartpeppar efter smak och tycke

Gör så här: 
Skala och tärna melonen. Tärna fetaosten. Blanda melonen med fetaosten i en skål eller på ett stort fat. Vispa ihop oljan med limesaften och häll detta över salladen. Ha på svartpepparn och hackad mynta efter smak. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.