måndag 20 augusti 2018

Vegetarisk lasagne med zucchini, ajvar och fetaost


I helgen skördade jag ganska mycket zucchini som jag sedan använde i olika sorters maträtter. Jag gjorde bland annat den här fantastiskt goda lasagnen med zucchini, ajvar och fetaost. I denna lasagnevariant ingår det ingen traditionell ostsås, utan den ersätts med en röra gjord på crème fraiche, ajvar och riven ost, vilket gör att man slipper skrubba såsgrytan (helt perfekt för mig som tycker det är supertråkigt att diska 👍). Idén till receptet kommer från ett liknande recept som jag hittade på ica.se. 

Vegetarisk lasagne med zucchini, ajvar och fetaost
4 - 6 portioner
Pastadeg:
200 g vetemjöl
2 ägg
1 msk kallt vatten
Crème fraihceröra
4 dl crème fraiche (jag använde lätt med 15 % fett)
150 g fetaost eller salladsost
ca 1 dl ajvarrelish (jag använde den starka sorten)
Zucchiniröra:
1 msk olivolja
1 gul lök
ca 800 g zucchini (ungefär 2 normalstora)
1 - 2 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
4 dl vatten
ca 1 dl ajvarrelish (jag använde den starka sorten)
1 grönsaksbuljongtärning
2 tsk paprikapulver
1 - 1 ½ tsk torkad oregano
örtsalt och grovmalen svartpeppar efter smak
Övrigt:
Lite matfett till att smörja formen med
ev. lite färsk oregano till garnering

Gör så här: 
Blanda ihop alla ingredienser till pastadegen för hand eller i en matberedare (arbeta inte degen för länge). Platta till degen och slå in den i plastfolie. Lägg den sedan i kylen. 

Sätt ugnen på 200 C och smörj en ugnsfast form à ca 18 x 20 cm med lite matfett. Rör ihop alla ingredienser till crème fraicheröran och ställ sedan undan den i kylen så länge. 

Skala och finhacka löken. Ansa zucchinin och skär den i små tärningar. Hetta upp oljan i en stor stekpanna (välj gärna en stekpanna med hög kant). Ha i löken och zucchinin och låt det steka på ganska hög värme i ca 10 - 15 minuter. Både löken och zucchinin ska mjukna och få lite färg. Skala och finhacka vitlöken. Tillsätt den samt tomatpurén och låt alltihop steka på medelvärme i 1 - 2 minuter. Tillsätt vattnet, ajvarn, buljongtärningen, paprikapulvret och oreganon. Låt allt koka ihop på svag värme i ca 5 - 10 minuter. Smaka av med örtsalt och svartpeppar. Lägg ca 1/3 av röran i botten av formen. 

Dela degen i 3 lika stora bitar. Kavla ut en del i taget till en tunn rektangel lika stor som formen. Du kan antingen kavla för hand eller köra degen i en pastamaskin. (Jag använder pastamaskin och kavlar min deg till tjocklek nr 5). Lägg plattan i formen ovanpå zucchiniröran. Klicka på 4 - 5 matskedar av crème fraicheröran. Kavla ut en degbit till och lägg den i formen. Ha på den sista zucchiniröran och ytterligare ca 4 - 5 matskedar av crème fraicheröran. Kavla ut den sista degbiten och lägg på den. Avsluta med resten av crème fraicheröran. 

Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda lasagnen i ca 40 minuter, eller tills pastan är klar och ytan fått lite färg (täck formen med en tom plåt om ytan fått för mycket färg innan den är klar). Ta ut lasagnen ur ugnen och låt den stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.