tisdag 13 december 2022

Fluffiga frallor med honung


Jag vill börja med att önska alla en riktigt trevlig Luciadag. Här blir det inget lussefirande för både jag och maken har tyvärr blivit förkylda. Jag hoppas att det inte blir värre utan att det går över snabbt. 

Förrförra veckan hade jag en bakdag för att fylla frysen med gott matbröd. Ett av alla alster som hamnade i frysboxen var dessa fluffiga frallor med honung. Inspiration till receptet kommer från en kanal på Youtube som heter 'Acre Homestead' (se här). 

Vi provsmakade några av frallorna när vår yngsta dotter och hennes sambo var här på besök. Frallorna var supergoda och fluffiga. Ett recept som jag definitivt kommer att spara i min receptpärm. 

Fluffiga frallor med honung
blir 24 frallor
1 pkt torrjäst
15 - 17 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen
50 g smör
3 dl mjölk
2 dl vatten
3 msk honung
1 rumsvarmt ägg
1 tsk salt

Gör så här: 
Blanda 10 dl av vetemjölet med torrjästen i en degbunke. Smält smöret i en gryta eller i en skål som i mikron. Tillsätt mjölken och vattnet och värm detta till 40 C. Rör i ägget, honungen och saltet. Häll detta i degbunken och rör om. Tillsätt resten av vetemjölet, lite i taget, tills då fått en smidig deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i ca 8 - 10 minuter. Forma degen till en rund boll och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur i ca 60 minuter. 

Klä en form, ca 23 x 33 cm, med ett bakplåtspapper (min form är 23 x 33 cm, och har en ca 6 cm hög kant). Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i 24 lika stora bitar (jag vägde mina bitar så att de blev lika stora). Forma runda bollar och lägg dem i formen. Täck med en bakduk och låt jäsa i rumstemperatur i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C. 

Ta av duken och sätt in formen på gallret i mitten av ugnen. Grädda i ca 25 - 30 minuter. Ta ut formen ur ugnen och stjälp upp brödet på ett brödgaller. Täck brödet med en duk och låt det svalna innan du bryter isär frallorna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.