tisdag 27 december 2022

Gratinerat potatismos med grönkål

 

God fortsättning! Jag hoppas att ni har haft en riktigt härlig julhelg. Här har det varit extremt lugnt. Maken testade positivt för covid/corona så vi har inte firat jul på vanligt vis. Jag har tagit två covidtest som båda visade negativt, men jag är ändå helt täppt i både näsan och bihålorna så jag har för tillfället inget luktsinne och därför heller ingen större aptit. Ja, ja så kan det vara. Det blir förhoppningsvis en bättre jul nästa år. 

Dagens recept, som är gratinerat potatismos med grönkål, gjorde jag för några veckor sedan. Moset är ett jättegott tillbehör som passar till det mesta. Vi käkade det tillsammans med bönbiffar. Det var mycket mumsigt. 

Gratinerat potatismos med grönkål
ca 4 - 5 portioner
1, 2 kg potatis
vatten till kokning
2 dl crème fraiche
ca 1 dl mjölk
100 g hackad förvälld grönkål (jag använde fryst grönkål som jag tinade och kramade ut vätskan ur)
ca 1 - 1½ tsk örtsalt, köpt eller hemmagjort (se här) (går att ersätta med ca 1 tsk vanligt salt)
ca 2 krm grovmald svartpeppar
2 ½ - 3 dl riven lagrad ost (jag hade i osten i moset men nästa gång ska jag strö den ovanpå istället)

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form, som rymmer ca 2 liter, med lite matfett. 

Skala potatisen och lägg den i en gryta. Häll på vatten så att det täcker. Sätt grytan på spisen och låt potatisen koka till den är mjuk. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av. Stöt sedan potatisen med en potatisstöt tills det blir ett grovt mos, med lite potatisbitar kvar. 

Tillsätt crème fraichen, mjölken och grönkålen. (rör ev. i osten eller spara den och strö den ovanpå)Smaka av med saltet och pepparn. Bred ut moset i ett jämnt lager i formen. (strö på osten om du inte haft i den i moset). Sätt in formen på gallret i mitten av ugnen och låt det grädda i ca 25 - 30 minuter. 

Tips!
Moset går att förbereda och förvara i kylen. Gör moset enligt receptet ovan och bred ut det i formen. Ställ sedan formen i kylen (håller i upp till 3 dygn). Öka gräddningstiden med ca 10 - 15 minuter, eftersom moset är genomkylt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.