onsdag 5 oktober 2022

Zucchinibiffar med ost och örter


Igår var jag på odlingslotten och städade lite inför hösten. Jag tog bland annat bort våra zucchiniplantor. Bladen var hårt ansatta av mjöldagg men det fanns ändå gott om små och medelstora frukter på plantorna. Jag fick ihop cirka två kilo zucchini, vilket inte är fy skam den här tiden på säsongen. Några zucchini rev jag och gjorde biffar av. Jag använde mitt favoritrecept på zucchinibiffar, men bytte ut smaksättningen. Det funkade finemang och biffarna blev kanongoda. Vi käkade biffarna med pasta och tomatsås, men de är säkert minst lika goda att servera med med kokt- eller ugnsstekt potatis och en kall sås med örter. 

Zucchinibiffar med ost och örter
ca 12 - 16 biffar, beroende på storlek
2 normalstora zucchini (ca 800 g)
1 tsk salt
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
½ tsk torkad timjan
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad oregano
2 krm grovmalen svartpeppar
2 ägg
½ - 1 dl finriven parmesanost
1 ½ dl vetemjöl 
2 dl ströbröd
Olivolja till stekning.

Gör så här: 
Skölj och ansa zucchinin. Riv den sedan grovt. Lägg den rivna zucchinin i ett durkslag och blanda ner saltet. Ställ durkslaget i en bunke och låt squashen rinna av i ca 30 minuter (saltet drar ut vätskan).

Ta upp lite av zucchinin i händerna och krama ur vätskan (tips! jag brukar krama ur zucchinin i en potatispress). Lägg över den urkramade zucchinin i en bunke. Upprepa detta tills du kramat ur all zucchini. Skala löken och vitlöken. Grovriv löken och blanda den med zucchinin i bunken. Pressa ner vitlöken. Tillsätt örterna, svartpepparn, äggen, osten, vetemjölet och ströbrödet. Blanda allt ordentligt till en smet. Täck bunken med plastfolie och ställ den i kylen i ca 30 minuter.  

Forma ca 12 - 16 jämnstora biffar av smeten (jag brukar klicka ut smeten i stekpannan med hjälp av två skedar). Stek  några i taget i lite olivolja, i ca 4 - 5 minuter per sida. Biffarna går att frysa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.