fredag 21 oktober 2022

Vegetarisk veckomatsedel v.43 (2022)

 

Den här veckan har gått riktigt fort, vilket kan bero på att jag har haft ganska mycket att göra. Jag har bland annat tagit hand om en påse torkade pintobönor. Dem omvandlade jag till en sats med refried beans och en sats bbq-bönor (se recept här och här). Dessutom tog jag hand om den sista rödbetsskörden. Av dem gjorde jag en god pastasås samt en rejäl sats rödbetsfräs. Såsen är en ny skapelse, som ni kommer att få recept på vid ett annat tillfälle, men det kryddiga fräset är en gammal favorit (se här). Jag gjorde även en form med gratinerade vaxbönor samt en krämig pastagratäng med gröna bönor (se recept här och här). Det känns bra att ha gott om både halvfärdig och helt färdig mat i frysen. 

Idag har jag ägnat morgonen åt att städa och tvätta, så resten av dagen tänker jag faktisk bara ta det lugnt. Jag funderar på att krypa upp i soffan med en kopp te och kika på någon trevlig mysdeckare. Innan jag börjar att vila mig i form ska jag dock leverera en ny vegetarisk matsedel för den kommande veckan. Du kommer till recepten genom att klicka på den kursiva texten. Ha en fortsatt fin dag! 🍂

Måndag: Vegetariska kroppkakor serveras med lingonsylt, råkost och eventuellt lite skirat smör

Tisdag: Indisk rotfruktsgryta med kikärtor serveras med basmatiris och äppelchutney

Onsdag: Valfri favoriträtt eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys 

Torsdag: Spenatsoppa med potatis serveras med skånska råglimpor. Toppa ev. soppan med kokt ägg.

Fredag: Underbart god chilensk pumpagratäng serveras med kryddburkens texas-cajunsås samt färska grönsaker

Helg: Bönbullar  serveras med champinjonsås och hasselbackspotatis, samt kokt broccoli, råkost och en klick vinbärsgelé

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.