onsdag 11 maj 2022

Spenatsoppa med potatis

 

Igår regnade det här i Vadstena och då passade jag på att laga en värmande spenatsoppa med potatis. Vi käkade soppan med en mjuk och god limpa. Det var mycket mumsigt! 😋

Idag är det lite bättre väder så jag kanske går ner till lotten en sväng. Det är härligt att vara där nere vid vattnet och bara njuta av vårgrönskan. Innan jag beger mig iväg ska jag värma min lunchmat (rester från gårdagen). Den maten ser jag verkligen fram emot att äta. 😁

Spenatsoppa med potatis
ca 4 portioner
1 msk smör
1 gul lök
7 ½ dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar eller svampbuljongtärningar
1 lagerblad
½ tsk torkad timjan
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
ca 600 g potatis av en fast sort
5 dl standardmjölk (3 % fett)
ca 400 g hackad spenat, fryst 
salt efter tycke och smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken. Hetta upp smöret i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Häll i vattnet och smula i buljongtärningarna. Ha i lagerbladet, timjan och svartpepparn. Låt det koka upp. 

Skala under tiden potatisen och skär den i tunna skivor. ha i dem i grytan. Låt soppan småkoka på svag värme i ca 20 - 25 minuter, eller tills potatisen har mjuknat. Häll i mjölken och rör i spenaten. Låt soppan småkoka i ytterligare ca 5 - 10 minuter. Fiska upp lagerbladet och kasta det i komposten. Smaka av soppan med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.