måndag 30 maj 2022

Krämig dragonpotatis

 

Hej och hå, då var det måndag igen. Jag hade en jättemysig mors dag igår. Ungarna med respektive och vänner var här och fikade på vår nya uteplats. Sedan tog vi en promenad ner till odlingslotten, där vi fixade lite i rabatterna och njöt av det vackra vädret. Härligt! 😍

Idag har jag hållit mig inomhus och lagt in några nya recept och bilder här på bloggen. Ett av dessa nya recept är krämig dragonpotatis, som jag lagade en dag förra veckan. Jag serverade potatisen till stekt bönkorv (se här). Det var mycket mumsigt! 😋

Krämig dragonpotatis
ca 4 portioner (som tillbehör)
ca 1 msk olja
ca 1 - 1, 2 kg potatis av en fast sort
3/4 - 1 tsk salt
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
2 dl crème fraiche
1 msk senap (kan uteslutas)
1 - 2 tsk torkad dragon
ev. ½ - 1 dl vatten

Gör så här: 

Skala potatisen och skär den i små jämnstora tärningar (mina tärningar var ca 1 x 1 cm). Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i potatisen och låt den steka, i ca 10 - 15 min, tills den fått fin färg runt om. Ha på saltet och svartpepparn. Sänk sedan värmen under stekpannan och täck stekpannan med ett lock eller en bit aluminiumfolie. Låt potatisen ångkoka på svag värme tills den är mjuk (tar olika tid beroende på potatissort, min potatis behövde ångkoka i ca 20 - 25 min). Rör om några gånger under tiden så att potatisen inte bränner fast.  Rör i crème fraichen, senapen och dragonen. Tillsätt ev. lite vatten om du vill ha en tunnare konsistens (mer sås). Låt allt bli varmt. Smaka av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.