torsdag 3 mars 2016

Bönkorv



När vi började äta vegetariskt saknande jag ett billigt och bra vegetariskt alternativ till korv. Jag vet att det finns quornkorv och sojakorv att köpa, men som jag skrivit om i tidigare inlägg så gillar jag inte smaken på sojaprodukter och tycker att quorn är för dyrt. Nu är det väl inte så att jag skulle falla död ner om jag käkade en vanlig kokt korv med bröd, men jag vill inte göra det. Dessutom tror jag att jag skulle få så ont i magen att jag kanske skulle önska att jag vore död.

De här bönkorvarna har blivit lösningen på mitt korvdilemma. Efter lite trixande och ändringar i receptet på den ultimata bönbiffen, som jag lagt ut recept på i ett tidigare inlägg, lyckades jag till slut få till något som i alla fall påminner lite grann om korv i smaken. Jag är mycket nöjd med resultatet och tycker själv att den här bönkorven är jättegod, även om konsistensen naturligtvis inte är som en "riktig" korv.

Tips! Jag brukar göra en sats med bönkorvar och frysa in dem, sen är det bara att ta upp en korv och steka på den när jag behöver ha något snabblagat.

Bönkorv
ca 16 st
400g kokta vita bönor (se här)  eller  2 tetra eller 2 normalstora burkar konserverade vita bönor 
1 liten gul lök, skalad och grovt riven
2 ägg
2 dl ströbröd
2 msk potatismjöl
½ dl vetemjöl
1 msk grönsaksfond
1 msk tomatpuré
1 tsk kinesisk soja  (jag använder Mrs Cheng´s)
½ tsk salt
1 msk rökt paprikapulver  (ta upp till 2 msk om du vill ha en rökigare smak)
2 tsk vanligt paprikapulver
2 krm grovmalen svartpeppar
1 krm malen vitpeppar eller cayennepeppar  

Till kokning:
1L vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 lagerblad
5 hela kryddpepparkorn

Gör så här:
Obs! Om du använder konserverade bönor ska de hällas av i durkslag, spolas med kallt och rinna av ordentligt innan de används.

Mixa alla ingredienserna till en smet i en matberedare eller mixer. Lägg över den i en plastlåda eller bunke med lock och ställ in den i kylen i minst 30 minuter (jag brukar låta den stå över natten). 

Väg upp smeten i ca 16 bitar à ca 50 g styck. Blöt händerna med lite vatten och rulla bitarna till runda bollar och lägg dem på ett fat.


Ta fram en stor stekpanna (ca 28 cm i diameter), ett rent ugnsgaller eller brödgaller, en platt hålslev, en skärbräda och lite vetemjöl. Häll i vattnet i stekpannan och ha i grönsaksbuljongtärningen, lagerbladet och kryddpepparkornen. Låt detta koka upp. 

Mjöla in skärbrädan och händerna. Ta en smetboll och lägg den på skärbrädan. Rulla ut den till en ca 17 - 18 cm lång och jämntjock korv med hjälp av handlovarna, försök att inte trycka med fingrarna för då kan korven få en konstig vågformad kant. Gör hälften av korvarna i taget.


Lägg i de 8 korvarna i det kokande vattnet i stekpannan och låt dem koka tills de flyter upp (det tar några minuter).


Lyft försiktigt upp max två korvar åt gången med hålsleven. Lägg korvarna på gallret och låt dem kallna. Upprepa proceduren med resten av smetbollarna, tills alla de 16 korvarna är färdiga.


Stek bara så många korvar som går åt på medelvärme i lite smör eller margarin. Förpacka resten av korvarna ostekta i en plastlåda med lock och lägg bakplåtspapper mellan korvlagren så att de går lätt att ta isär. Frys in dem. Korvarna går att steka otinade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.