måndag 28 mars 2016

Tomatpestogratinerad lax med basilikakräm


Den här underbart, saftiga, kalasgoda laxen är en sådan där suverän maträtt, som går snabbt och enkelt att laga men som smakar som lyxig gourmetmat. Jag serverade laxen med ugnsstekta potatisskivor och en kall basilikakräm. Kombination av smakerna är, i mitt tycke, helt perfekt. Detta måste ni bara prova för det är så gott!

Jag brukar steka potatisskivorna samtidigt som laxen i varmluftsugnen. Jag skivar potatisen och vänder runt den i lite olja. Sedan lägger jag den på en bakplåtspappersklädd plåt som jag sätter in högst upp i ugnen. Laxen placerar jag på gallret längre ner. Båda rätterna blir klara ungefär samtidigt. Basilikakrämen rör jag ihop dagen innan.

Ni kanske har märkt att bloggen har ändrat utseende under helgen. Jag ville ha det lite ljusare och fräschare. Ungarna ville göra ett litet bildkollage till headern, så nu väntar jag bara på att de ska fixa det. Jag har inga problem med att skriva inlägg och lägga upp bilder på bloggen men det är skönt att få hjälp när det ska göras lite mer avancerade grejer, för jag är nästintill totalt ointresserad av allt det tekniska kring datorer. Jag tycker det är betydligt roligare att laga mat och baka än att pyssla med sådana saker.

Tomatpestogratinerad lax
4 portioner
500 - 600 g laxfilé 
ca 1 tsk citronpeppar  eller  ½ tsk salt + 1 krm grovmalen svartpeppar
6 - 7 msk tomatpesto (jag köper ICA:s nötfria)

Gör så här: 
Värm ugnen till 225 C. Klä en ugnsform med bakplåtspapper. 
Lägg laxbiten i formen med skinnsidan ner. Ha på citronpeppar eller salt och svartpeppar. Bred peston på ovansidan av laxen. Sätt in formen mitt i ugnen och grädda i ca 20 -25 minuter eller tills laxen är 54 - 55 C i den tjockaste biten. 

Baslikakräm
1 stor rumsvarm äggula 
ca 3 msk rapsolja
1 krm salt
ca ½ krm grovmalen svartpeppar
1 krm vitvinsvinäger
½ - 1 pressad vitlöksklyfta
2 dl crème fraîche, turkisk yoghurt (gärna lätt)  eller  2 dl avrunnen fil (se här)
1 tsk rivet citronskal
1-2 msk hackad färsk basilika

Gör så här: 
Jag brukar använda stavmixern till detta. Blanda äggula, salt, svartpeppar och vinäger i den behållare som medföljer stavmixern alternativt i en liknande skål eller bunke. Börja mixa. Tillsätt oljan, lite i taget under tiden du fortsätter mixa. Mixa tills allt blandats och det blivit lite tjockare. Blanda sedan detta med resten av ingredienserna. Rör slätt och smaka av. Låt krämen stå kallt i minst 2 timmar innan servering (allra godast blir krämen om den görs dagen innan den ska serveras).


3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Menar så klart tomatpesto,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena, det måste tyvärr ha hänt något med din kommentar, för delar av den verkar ha försvunnit. Skriv den gärna på nytt igen :) Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.