torsdag 10 mars 2016

Coleslaw


En äkta coleslaw innehåller ganska mycket majonäs, som jag har lite svårt för. Jag har därför alltid tänkt att coleslaw inte är något för mig. Trots detta ville jag ändå testa denna populära sallad. Jag gjorde en egen variant, som jag tyckte blev helt okej (vilket kan bero på att jag bytte ut den största delen majonäs mot avrunnen fil). Eftersom coleslaw brukar rekommenderas som tillbehör till en hel drös av spännande maträtter, så kommer denna sallad nog att dyka upp på matbordet fler gånger i framtiden.

Coleslaw
400 g vitkål
1 normalstor till stor morot 
½ dl fint strimlad purjolök
1 dl turkisk yoghurt  eller  avrunnen fil (se här)
2 msk majonäs
1 msk vitvinsvinäger  eller  äppelcidervinäger
1 tsk socker
2-3 krm salt
½ krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Strimla kålen fint eller riv den grovt i matberedaren (jag gjorde det sistnämnda). Lägg kålen i en bunke. Skala och grovriv moroten. Blanda ner den och purjolöken i bunken. Tillsätt alla de övriga ingredienserna och blanda runt ordentligt. Smaka av. Ställ coleslawen kallt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.