lördag 19 mars 2016

Cheesecaketårta med oreos


Nyligen hade vi ett supertrevligt kalas för vår yngsta dotters pojkvän som precis fyllt tjugo år. Vi har som tradition att den som fyller år får välja tårta till kalaset och så bakar jag den till dem. Denna gång fick jag välja själv vad jag skulle baka till födelsedagsbarnet. Jag valde denna cheesecakertårta med oreos. Tårtan består av en kladdkakebotten med cheesecakesmet och chokladtryffel ovanpå. Födelsedagsbarnet och de andra gästerna tyckte tårtan var supergod. Själv föredrar jag dock bakad cheesecake, som har tätare konsistens, den här blev lite för fluffig och gräddig för min smak.

Originalreceptet till cheesecaketårtan finns på tv8.se och kommer från det mysiga programmet 'Baka med Manuela'. Receptet nedan är min omgjorda version, men om du vill ha originalreceptet finns det här. Jag bakade kladdkakan på kvällen dag ett, sedan rörde jag ihop tryffelsmeten och gjorde chessecakelagret dagen därpå. På morgonen den tredje dagen hade jag på tryffelsmeten på tårtan och lät den stå några timmar i kylen tills tryffeln hade stelnat och det var dags att fika.

Cheesecaketårta med oreos
1 st 24 cm springform
Kladdkaka: 
150 g smör eller margarin
3 dl strösocker
4 msk kakao
1 ½ dl vetemjöl
2 ägg
Cheesecake:
600 g rumsvarm philadelphiaost
5 dl vispgrädde
1 ½ dl strösocker
1 vaniljstång
4 gelatinblad
1 pkt oreos (fyllda chokladkakor)
Tryffel:
200 g choklad
1 dl grädde
25 g rumsvarmt smör

Gör så här: 
Kladdkakan: Värm ugnen till 175 C. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en springform som mäter ca 24 cm i diameter. Smält smöret i en gryta. Ta av den från värmen. Rör ner sockret, kakaon och mjölet. Blanda allt ordentligt. Rör ner äggen, (vispa inte smeten). Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Ta ut kakan och låt den svalna i formen. Täck formen med plastfolie och låt den stå några timmar i kylen/ frysen tills kakan är riktigt kall (jag lät den stå i kylen över natten).

Cheesecakesmeten: Grovhacka oreosen. Ställ grädden i frysen i 15 minuter. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten låt dem stå i 10 minuter. Vispa under tiden ihop philadelphiaosten och strösockret i en bunke. Skär en längsgående skåra genom vaniljstången och skrapa ur fröna. Ha i dem i bunken. (Jag brukar spara vaniljstången och lägga den i en burk med vanligt strösocker). Vispa så allt blandas. Krama ur gelatinbladen och smält dem genom att röra ut dem i 1 - 2 msk hett vatten i en liten skål. Ställ undan detta så länge.

Ta fram den iskalla grädden ur frysen och ha i den i philadelphiaostblandningen. Vispa tills smeten tjocknar. Häll sedan i gelatinet i en fin stråle. Vispa tills allt blandats. Vänd ner oreosen med en slev eller en slickepott. Häll smeten ovanpå kladdkakan i formen. Ställ formen i kylen i minst 5 timmar (jag lät den stå över natten). 

Tryffelsmeten: Grovhacka chokladen och lägg den i en bunke. Skär smöret i så bitar. Koka upp grädden och häll den över chokladen. Rör tills chokladen smält. Tillsätt smöret lite i taget under omröring. Rör tills du fått en slät och glansig smet. Låt den kallna helt i rumstemperatur (jag lät den stå över natten). 

Ta försiktigt loss tårtan ur formen. Lägg över den på ett fat. Bred eller spritsa tryffelsmeten på toppen av tårtan. Låt tårtan stå kallt i några timmar så tryffeln hinner stelna innan servering. Det är lättast att skära tårtan med en kniv som du doppat i hett vatten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.