fredag 4 mars 2016

Cauliflower wings med ranchdipp


Cauliflower wings ska vara en vegetarisk motsvarighet till chicken wings. Hur likt det är originalet kan jag inte säga eftersom jag aldrig ätit kycklingvingar. Jag gissar att det är smaken på såsen och sättet att äta dem på som man jämför och inte konsistensen. Hur som helst så blev de här blomkålsbitarna mycket goda. 

Första gången jag gjorde cauliflower wings var jag mycket skeptisk till receptet, men till min stora överraskning så funkade det jättebra. De tre första gångerna jag gjorde dem hade jag inte på någon glaze utan hällde bara på lite hot sauce eller sriracha, vilket jag inte tyckte blev så gott (jag tyckte kålsmaken var alldeles för dominant). Jag hade nästan gett upp och tänkte aldrig mer göra cauliflower wings, men så tänkte jag att jag kanske missar något, för alla matälskare som tycker att detta är gott kan väl inte ha helt fel.

Jag beslöt att ge cauliflower wings en chans till, så jag gav mig ut på nätet för att försöka ta reda på hemligheten bakom en lyckad "blomkålsvinge". Jag hittade ett recept på en het glaze och tänkte att detta kanske gör susen. Efter lite funderingar och ändringar av receptet beslöt jag mig för att testa. Tur var väl det för blomkålen blev jättegod av att bakas på detta sätt och den heta glazen var verkligen pricken över i. Vi serverade wingsen med ranchdipp (se recept längre ner) och hade detta som tillbehör istället för ugnsstekt potatis när vi åt bönkorv med bröd.

Det kommer säkerligen att dyka upp fler exempel på hur man kan använda de här eller liknande bakade blomkålsbitar på bloggen i framtiden. På nätet finns det massor av spännande recept som jag känner att jag måste testa. Det här recepten hittade jag på en amerikansk samlingssida för vegetarisk mat.

Cauliflower wings
ca 4 - 6 port
1 normalstort blomkålshuvud, ca 750-800g
1½ dl mjölk
1½ dl vetemjöl
2 krm vitlökspulver
1 - 2 msk olja
salt efter smak
Glaze:
25 g smör
2 msk farinsocker
3 - 4 msk vatten
1 tsk äppelcidervinäger
1 - 2 msk hot sauce  eller  srirachasås (se bild)
1 - 2 krm vitlökspulver

Gör så här:  
Värm ugnen till 250 C och klä en plåt med bakplåtspapper. Smörj bakplåtspapperet med oljan. 

Dela blomkålshuvudet i små buketter och lägg dem i ett durkslag. Skölj blomkålen och låt den rinna av ordentligt. Lägg den på en ren kökshandduk. 

Vispa ihop mjölken, mjölet och vitlökspulvret i en bunke. Vänd ner blomkålen och rör om så att smeten fördelas över alla bitar. Lägg bitarna glest på plåten. Grädda dem högt uppe i ugnen i 8 - 10 min. 

Koka under tiden ihop glazen. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt farinsockret eller honungen, vattnet, vinägern och hot sauce eller sriracha. Låt detta koka ihop i 6 - 7 minuter. Smaka av med vitlökspulvret.

Ta ut plåten. Lossa blomkålsbitarna lite försiktigt från bakplåtspapperet. Häll på glazen och vänd runt blomkålen. Grädda i ytterligare ca 5 minuter. Håll koll så det inte bränns! Ta ut plåten och ha på salt efter smak. Servera blomkålsbitarna direkt.

Ranchdipp
Blanda 2 dl lätt crème fraiche, gräddfil eller turkisk yoghurt med 2-3 tsk av ranchkryddan. Smaka av. Ställ kallt i minst 30 minuter.

Ranchkrydda: Blanda 1 msk torkad dill, 1½ msk lökpulver, 1½ msk vitlökspulver, 1 msk paprikapulver (kan uteslutas), 1 msk torkad basilika, 1 tsk grovmalen svartpeppar & ½ tsk salt. Häll upp blandningen i en burk med tätt lock. Förvara mörkt och svalt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.