måndag 14 mars 2016

Rotfruktspytt med halloumi


Trevlig måndag på er allihop. Jag tänkte starta veckan med denna lättlagade rotfruktspytt. Den här rätten är perfekt att göra om du har rotfrukter som börjar se lite hängiga ut. Du kan självklart ha i grönsaker också som t.ex. paprika, aubergine eller liknande. Här är det läge för improvisation. Jag brukar ta vad jag har hemma. Ibland slänger jag i lite svamp, kokta linser eller stekt strimlad halloumi (vilket jag gjorde denna gång). 

Jag serverade pytten med stekt ägg, en skvätt barbecuesås och lite inlagda rödbetor. Men jag kunde lika gärna ha serverat den med marinerade haricots verts samt några soltorkade tomater och haft i lite fetaost istället för halloumi. Hur gott som helst! Nu blev jag såklart sugen på den varianten. Det verkar som om det finns anledning att återkomma med fler recept. 

Rotfruktspytt
4 portioner
ca 2 kg blandade rotfrukter (jag tog 1 kg potatis, 500 g palsternacka & 400 g kålrot)
1 - 2 gula lökar
1 msk grillkrydda eller 1 tsk salt + ½ tsk grovmalen svartpeppar
ev. lite torkad rosmarin och timjan
1 - 2 msk olja
1 pkt halloumiost

Gör så här: 
Värm ugnen till 250 C. Klä en långpanna med bakplåtspapper. Ta fram en stor bunke. Blanda oljan med kryddorna i bunken (jag hade i 1 msk grillkrydda, 2 krm rosmarin och 1 tsk timjan). 

Skala valda rotfrukter och skär dem i tärningar, som helst ska vara lika stora så att allt blir klart samtidigt i ugnen. (Om jag har i kålrot brukar jag förvälla den i lättsaltat vatten i 5 - 10 minuter och sedan låta den rinna av ordentligt i ett durkslag innan jag använder den). Lägg rotfruktstärningarna i bunken. Skala och grovhacka löken. Ha i den i bunken. Rör om så att allt blandas ordentligt. 

Häll ut allt på plåten och sprid ut det i ett jämnt lager. Sätt in plåten högt upp i ugnen och grädda i ca 30 minuter eller tills rotfrukterna är mjuka och fått fin färg. Vänd runt allt efter halva tiden. Smaka av. Ha eventuellt på lite mer salt och kryddor. Strimla och stek halloumiosten. Blanda ner den i pytten. Dekorera gärna med lite hackad persilja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.