lördag 26 mars 2016

Puffkola


Glad Påsk! 
De flesta av er har väl fullt upp idag med matlagning och andra bestyr. Här är det faktiskt riktigt lugnt, men imorgon blir det desto livligare för då kommer hela familjen hit på lunch. Förutom lite god mat tänkte jag bjuda våra gäster på dessa små godingar, som vi kallar för puffkola. Receptet fick jag för många år sedan från en av mina systrar.

De här smaskiga kolorna är otroligt enkla att röra ihop och blir klara på ett kick. Det enda felet är att de har en tendens att ta slut lika fort som de är färdiga, så risken är att jag får koka ytterligare en sats innan gästerna dyker upp imorgon. Jag får se till att hålla fingrarna i styr och låta bli att öppna burken, så ordnar det sig nog.  

Hoppas ni får en riktigt trevlig påskafton med allt vad den innebär i form av god mat och härlig gemenskap. 


Puffkola
100 g smör  eller  margarin
1 dl strösocker
½ dl ljus sirap
1 msk kakaopulver
3 msk vetemjöl
3 dl puffat rostat ris (se bild)

Gör så här: 
Klä en form, ca 15 x 20 cm, med bakplåtspapper. 
Blanda allt utom det puffade riset i en gryta. Låt blandningen koka under omröring i ca 6 - 7 minuter. Ta av grytan från värmen och rör snabbt ner det puffade riset. Häll ut smeten i formen och jämna till ytan. Ställ formen kallt i ca 1 timme. Skär kolan i bitar och slå eventuellt in dem i bakplåtspapper. Förvara kolan i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.