tisdag 15 mars 2016

Gräddig champinjonsås till fiskpinnar eller stekt fisk



Fiskpinnar är kanske inte det mest exklusiva man kan äta i fiskväg men jag tycker faktiskt riktigt bra om dem, även om jag inte anser att alla märken håller en ätbar kvalitet. Om middagsmaten inte räcker till matlådor så händer det ibland att jag, till mångas förskräckelse, fyller dem med något så simpelt som pulvermos och stekta fiskpinnar. Toppat med en skvätt ketchup och en hög rivna morötter blir det, i mina ögon, faktiskt en helt okej lunch.  

Den här gången nämnda lilla pinne serverades valde jag dock ett lite finare tillbehör. Den fick sällskap på tallriken av kokt potatis samt en mycket god och krämig champinjonsås. Såsen går naturligtvis att servera till annat än fisk men jag tycker att den passar så bra till stekt panerad fisk eller som här till fiskpinnar. Den härliga såsen förflyttar raskt fiskpinnen från dess tidigare tillvaro i den fruktade matskamvrån till att bli helt acceptabel middagsmat.

Gräddig champinjonsås
4 portioner
ca 200 - 250 g skivade färska eller frysta champinjoner
2 - 3 dl grädde
1 ½ - 2 dl mjölk
½ tsk kinesisk soja
lite salt och vitpeppar 
ev. lite smör (jag brukar inte ha i det)

Gör så här: 
Stek svampen på medelvärme i en stekpanna tills vätskan som svampen ger ifrån sig dunstat. Ha ev. i en liten klick smör. Strö på lite salt och peppar. Häll på grädden under omröring. Låt det koka upp och sedan koka ihop en stund på svag värme. Späd med mjölken lite i taget under tiden. Låt såsen koka i sammanlagt ca 10 minuter. Smaka av den med sojan samt lite salt och peppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.