måndag 3 september 2018

Fantastiskt gott rödbetsfräs till tacos eller pitabröd


Detta rödbetsfräs var helt fantastiskt gott 😋. Jag upphör aldrig att överraskas av hur god mat det kan bli av bara ett fåtal enkla ingredienser. Vi käkade det smakrika rödbetsfräset i orientaliska tunnbröd, tillsammans med smulad fetaost och en kall yoghurtsås med vitlök. En kombination helt i min smak. Receptet kommer ursprungligen ifrån tv-programmet 'Go kväll', men jag hittade det i min tur på en trevlig matblogg som heter 'Gott och blandat'. Receptet nedan är min version av det receptet. Om du vill göra som i originalreceptet hittar du det här

Fantastiskt gott rödbetsfräs
ca 4 - 6 portioner
2 msk olivolja
1 ½ kg färska rödbetor
2 - 3 pressade vitlöksklyftor
3/4 dl tomatpuré
1 ½ tsk malen spiskummin
3/4 tsk malen koriander
1 ½ - 2 tsk chilipulver
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 tsk salt, eller efter smak
ev. lite hackad persilja till garnering

Gör så här:
Skala rödbetorna och finriv dem. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i rödbetorna och låt dem steka på medlhög till hög temperatur i ca 10 - 15 minuter. Rör om då och då så att det inte bränns vid. Tillsätt vitlöken, tomatpurén, kryddorna och saltet. Låt allt steka under omrörning i ytterligare ca 5 minuter. Smaka av. Garnera ev. med persilja. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.