torsdag 13 september 2018

Enkel zucchinisoppa med tomat och gurkmeja


Den här enkla zucchinisoppan, med tomat och gurkmeja, var mycket godare än vad jag trodde att den skulle vara när jag läste receptet. Jag kan ibland ha lite svårt för den något bittra smaken av gurkmeja, men i denna soppa passade den perfekt. Recept hittade jag på BBC good food (se här). Jag har dock, som vanligt, gjort några små justeringar i det ursprungliga receptet för att få det att passa vår smak. Vi käkade soppan med varma ostmackor som vi hade kört i smörgåsjärnet. Det var supergott och mycket mättande 😊. 

Enkel zucchinisoppa med tomat och gurkmeja
ca 4 portioner
1 msk olivolja
2 gula lökar
ca 1 kg zucchini
1 - 2 vitlöksklyftor
½ tsk gurkmeja
500 g passerade tomater
ca 6 ½ - 7 ½ dl vatten (börja med den mindre mängden)
2 grönsaksbuljongtärningar
örtsalt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
skala och hacka löken och vitlöken. Skölj och ansa zucchinin. Skär den i bitar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och zucchinin och låt det steka på ganska hög värme i ca 10 minuter. Tillsätt vitlöken och gurkmejan och låt det steka i ytterligare 1 - 2 minuter under omrörning. Häll i tomaterna och vattnet och smula ner buljongtärningarna. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Lägg på ett lock och låt soppan puttra i ca 40 minuter. Ta av grytan från värmen och mixa soppan slät. Späd ev. med lite mer vatten om du tycker soppan blir för tjock. Smaka av med örtsalt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.