lördag 22 september 2018

Morotskaka


Morotskaka är en av de godaste kakor jag vet, vilket inte säger lite eftersom jag faktiskt är ganska kräsen när det kommer till kakätande. Jag skulle dock inte vara lika förtjust i morotskaka om det inte vore för den ljuvliga glasyren 😍. Min förtjusning i morotskaksglasyr har vid ett tillfälle tagit sig ett smått galet uttryck. Jag hade bakat en morotskaka och lagt den i frysen. Vetskapen om att den smarriga kakan låg i frysboxen tärde en hel del på min självdisciplin. En dag, när jag var riktigt sötsakssugen, gick jag helt sonika ner i källaren, tog upp kakan ur frysen, skrapade av nästan all glasyr och åt upp den 😱 (den mindre vackra kakan lade jag tillbaka i frysen igen). Jag kan väl inte påstå att jag mådde helt bra efter detta glasyrfrossande, men gott var det 😜. Efter denna lärorika erfarenhet nöjer jag mig numera med att skrapa ur och käka upp den glasyr som blir kvar i bunken. 

Originalreceptet på denna morotskaka kommer ifrån boken 'A piece of cake' av Leila Lindholm.

Morotskaka 
3 rumsvarma ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kardemumma
1 ½ tsk malen kanel
½ tsk malen ingefära
1 krm salt
3 tsk bakpulver
1 ½ dl naturell matolja (jag använde rapsolja)
4 ½ dl fint rivna morötter
lite matfett och ströbröd till formen
Glasyr:
50 g mjukt smör
200 g rumsvarm naturell färskost, typ philadelphia
1 tsk vaniljsocker
3 - 4 dl florsocker
rivet skal av 1 lime

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 150 C och kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en springform, som mäter 24 cm i diameter (jag använde en fyrkantig springform som mäter 20 x 20 cm och rymmer 2 liter). Smörj resten av formen med matfett och stör på lite ströbröd. 

Knäck ner äggen i en bunke och ha i strösockret. Vispa detta med elvisp i några minuter tills det blir vitt och pösigt. Blanda vetemjölet med vaniljsockret och kryddorna i en skål. Vänd sedan ner detta i smeten omväxlande med oljan. Rör till sist ner morötterna. Blanda allt väl. Häll smeten i formen. 

Ställ in formen på gallret i den nedre delen av i ugnen och låt kakan grädda i ca 50 - 55 minuter. Känn med sticka i mitten av kakan. Kakan är färdig när stickan kommer ut torr. Ta ut kakan ur formen och låt den kallna på galler under duk. 

Glasyren: Vispa smöret fluffigt. Tillsätt färskosten. Sikta ner florsockret, vaniljsockret och limeskalet. Vispa eller rör tills allt är väl blandat. 

Lägg kakan på ett fat och bred på glasyren. Täck kakan och ställ den kallt i några timmar. Skär kakan i bitar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.