söndag 7 februari 2016

Vegetariska kroppkakor


När jag var liten brukade mina föräldrar äta kroppkakor ibland men jag kan inte minnas att jag åt det. Kanske är det så att jag helt enkelt bara har förträngt det eftersom jag aldrig gillat varken stekt fläsk eller skirat smör. Jag har aldrig gjort egna kroppkakor men har länge varit sugen på att prova för att se om jag tycker om det eller inte (smaken brukar ju ändras med åren). Kroppkakor påminner väldigt mycket om Litauens nationalrätt, cepelinai, som jag har ätit några gånger när vi har varit där.

Eftersom jag gillar cepelinai, beslöt jag mig för att testa om jag kanske kan ha ändrat inställning till den stackars ratade kroppkakan. Jag letade upp ett recept i vår kokbok, bytte ut fläsket mot hackade champinjoner och tillsatte lite extra kryddor. De färdiga kroppkakorna serverade jag sedan med min hemkokta röda vinbärssylt. 

Hur smakade det då? Ja, det var faktiskt ganska gott. Det är roligt att ifrågasätta sina gamla föreställningar om vad som är gott eller inte. Ibland bekräftas min uppfattingen om att maten inte är god och ibland får jag, som denna gång, krypa till korset och erkänna att den faktiskt smakar mycket bättre än vad jag tidigare trott, men det skirade smöret kommer jag nog att skippa i fortsättningen också.


Vegetarisk kroppkakor
4 portioner
1 kg skalad potatis av mjölig sort
2 ägg  
2 ½ dl vetemjöl
ca 1 tsk salt
Fyllning:
300 - 400 g färska champinjoner, rensade och ansade
1 - 2 gula lökar
5 - 10 g smör
2 krm grovmalen svartpeppar
2 - 3 krm rökt paprikapulver
1 krm malen kryddpeppar
ca ½ tsk salt

Gör så här: 
Koka potatisen i vatten tills den är mjuk. Häll av den och låt den ånga av. Pressa potatisen genom en potatispress ner i en bunke och låt den sedan svalna helt.

Skala och finhacka löken. Hacka champinjonerna. Stek löken och champinjonerna på medelvärme i en stekpanna tills det mesta av den vätska som champinjonerna avger har dunstat. Tillsätt smöret, saltet och kryddorna. Låt allt steka en stund till. Smaka av fräset och låt det svalna.

Blanda potatisen med ägget, vetemjölet och saltet till en fast deg. Forma degen till en rulle. Dela den i 12 lika stora bitar. Gör en fördjupning i varje bit, lägg i ca 1 msk fyllning och rulla ihop dem till runda bollar. 

Koka upp ca 2 L vatten med 1-2 tsk salt i en rymlig gryta. Lägg i hälften av kroppkakorna och låt dem sjuda tills de flyter upp och sedan i ytterligare ca 5 minuter. Ta upp dem med hålslev och lägg över dem på ett fat. Håll dem varma. Koka resterande kroppkakor på samma sätt. Servera dem med lingonsylt och eventuellt lite smält smör. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.