tisdag 16 februari 2016

Lax med barbecuesås


Ibland funderar jag på att sluta äta fisk och bara äta vegetariskt, men så tänker jag på alla goda fiskrätter och känner att jag inte är redo att ge upp fisken än. Vi får väl se hur det blir i framtiden men än så länge får fisken behålla sin plats på menyn.

Lax med barbecuesås är en sådan där extra smaskig rätt som jag kan längta efter och som bidrar till mitt beslut att fortsätta äta fisk. Det här måste ni bara prova att göra, för det är så vansinnigt gott och löjligt enkelt att laga. Jag ugnsstekte laxen, men det går lika bra att lägga den på en bit folie och grilla den på utegrillen (när det är säsong för det).

Den supergoda, saftiga laxen serverade jag med potatiskroketter och bearnaisesås från påse (det är inte varje dag jag lagar all mat från grunden utan ibland tar jag minsann lite genvägar). Det är också gott att servera laxen med en krämig potatissallad eller med kokt potatis och en kall sås, men så här på vintern tycker jag personligen att det passar bättre med varma tillbehör. 

Lax med barbecuesås
4 portioner
ca  500 - 600 g laxfilé
3/4 - 1 tsk salt
1 - 1 ½ dl barbecuesås  (se här)

Gör så här: 
Värm ugnen till 200 C. Klä en ugnsfast form med bakplåtspapper. Lägg i laxen med skinnsidan ner. Gnid in köttsidan med saltet. Pensla eller bred på ungefär hälften av såsen på ovansidan av laxen. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 20 - 25 minuter eller tills laxen är 54 - 55 C i den tjockaste biten. Ta ut formen och pensla eller bred på den sista såsen på laxen. Ät och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.