fredag 5 februari 2016

Knapriga havrerutor


De här kakorna är inte bara farligt goda utan är dessutom löjligt enkla och supersnabba att baka. En bra kombination om man är jättesugen på något gott men för slö för att gå till affären. Jag brukar, för det mesta, kunna låta bli att äta fikabröd men de här små knapriga godbitarna har till och med jag svårt att motstå. 

Det är tur att jag har hyfsat bra karaktär, vilket hindrar mig från att äta upp alla kakor själv innan någon annan hinner smaka. Min man skulle nog bli väldigt besviken om det inte fanns några kvar till honom. Han tycker att det är toppenbra att jag gillar att baka eftersom det oftast är han som får äta upp resultatet. 

Tips! Om du vill ha riktigt många kakor så gör dubbel sats av receptet och grädda smeten i en långpanna. 

Havrerutor
Hur många det blir beror på hur stora rutor du skär
100 g smör
1 ½ msk ljus sirap
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 dl havregryn

Gör så här: 
Värm ugnen till 200 C och klä en form, ca 20 x 25 cm, med bakplåtspapper. 
Smält smöret i en gryta. Ta av grytan från värmen. Rör ner resten av ingredienserna. Blanda allt till en smet. Bred ut den i ett jämnt lager i formen. Grädda den i mitten av ugnen i ca 10 minuter. 

Kakan ska bli gyllenbrun men den kan lätt bli bränd så passa noga! Ta ut formen ur ugnen och låt den svalna i ca 4 - 5 minuter. Lyft försiktigt ur kakan ur formen med hjälp av bakplåtspapperet och skär den i rutor. Låt dem kallna och förpacka dem sedan i en passande burk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.