tisdag 2 februari 2016

Gartinerad fisk med sparris


Gratinerad fisk med sparris är en av våra fiskfavoriter. Jag har inte alltid varit förtjust i vit sparris. När jag var yngre tyckte jag inte om det alls. Det kan ha berott på att min enda kontakt med vit sparris var via en sådan där mjölig, översaltat pulversoppa. Jag tycker fortfarande inte om sparrissoppa, men har lärt mig att älska sparris. 

Sparris är en delikatess som kan vara ganska dyr, vilket jag fick erfara när jag var på en bussresa i Europa för några år sedan. Vi stannade till i den vackra tyska staden Dresden för att äta middag. Det vegetariska alternativet var vit sparris serverad med hollandaisesås för 30 euro vilket i runda slängar är ca 300 svenska kronor. 

De fick behålla sin sparris. Dels för att jag tyckte det var hutlöst dyrt och dels för att jag inte tycker att 300g kokt sparris utgör en komplett måltid. Tyvärr finns det många som tror att vegetarianer enbart lever på grönsaker, suck...  Det är ju tur att jag äter fisk, så jag till viss del slipper problemet med att få minimala grönsaksportioner och svältkost till ockerpris vid eventuella restaurangbesök.

Gratinerad fisk med sparris
ca 3 normala eller 4 mindre portioner
400 g vit fisk som t.ex. torsk, kolja eller hoki 
1 liten burk vit stångsparris,  ca 250 g inklusive spadet
Spadet från sparrisen, ca 1 dl
3 dl mjölk eller gräddmjölk  (hälften mjölk, hälften grädde)
ca 2 msk vetemjöl
salt och malen vitpeppar efter smak
½ - 1 dl riven ost 
matfett att smörja formen med

Gör så här: 
Värm ugnen till 225 C 

Smörj en ugnsfast form. Lägg fisken i formen. Ha på lite salt och vitpeppar på fisken. Häll sparrisspadet i en kastrull och lägg sparrisarna på och bredvid fisken i formen.

Vispa ihop sparrisspadet, mjölken och mjölet i kastrullen. Låt det sedan koka upp under omröring. Sänk värmen och låt det småkoka i ca 10 -15 minuter. Rör om då och då så det inte bränner fast. Smaka av såsen med lite salt och malen vitpeppar och häll den på fisken i formen. Strö på osten. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter eller tills fisken har en innertemperatur på ca 54 - 55 C. 

Jag brukar serverar fisken med kokt potatis, gröna ärtor och rivna morötter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.