tisdag 9 februari 2016

Vaniljsemla


Det är väl knappast någon som har missat att det är fettisdag och därmed också "semmeldagen" idag. Jag bakar aldrig vanliga semlor, för både jag och min man är allergiska mot mandel och ingen av oss tycker om vispad grädde. Våra barn, som gillar både vispad grädde och semlor, skulle komma och fika, så jag bakade vaniljsemlor till dem istället för vanliga. Vaniljsemlor gör jag genom att fylla släta bullar med en tjock, härlig vaniljkräm och fluffigt vaniljvisp. 

Barnen och deras vänner åt med god aptit och tyckte att vaniljsemlorna var riktigt goda. Det är alltid roligt när det jag bjuder på uppskattas. Jag är lite bortskämd för mina barn och min man uppskattar nästan alltid det jag lagar, speciellt det jag lagar i form av desserter och fikabröd.

Vaniljsemlor
ca 16 - 20 st  (fler eller färre beroende på storleken)
50 g jäst
3 dl mjölk
100 g smör
1 ägg, rumsvarmt 
1 - 1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
1 - 2 tsk malen kardemumma
10 - 12 dl vetemjöl
Vaniljkräm  (jag gjorde vanlig kallrörd på vaniljsåspulver)
Vaniljvisp
Florsocker

Gör så här: 
Smält smöret och häll i mjölken. Värm detta till 37 C. Smula ner jästen i en degbunke. Häll ner degvätskan. Rör eller vispa tills jästen lösts upp. Tillsätt ägget, socker, salt och kardemumma. Blanda ner vetemjöl tills du får en smidig deg. Täck bunken med en kökshandduk eller plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 40 - 45 minuter. Gör under tiden vaniljkrämen och ställ den kallt. 

Häll ut degen på en mjölad arbetsyta. Knåda den lätt och dela den i 4 lika stora delar. Dela varje del i 4 - 5 mindre bitar. Rulla dem till runda bullar. Lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper. Täck bullarna med en kökshandduk och låt dem jäsa i ca 30 - 40 min. Sätt ugnen på 225 C.

Grädda bullarna i den övre delen av ugnen i ca 6 - 8 minuter (tiden kan variera beroende på bullarnas storlek och på hur olika ugnar fungerar). Ta ut bullarna och lägg dem på ett brödgaller eller ett rent ugnsgaller. Täck dem med en kökshandduk och låt dem kallna helt. 

Gör bara i ordning så många bullar som det går åt. Skär av en liten bit av toppen på dem. Gröp ur lite av innanmätet så det blir en liten grop. Fyll gropen med vaniljkräm. Hårdvispa vaniljvispen. Ha upp den i en spritspåse och spritsa den lite tjusigt ovanpå vaniljkrämen. Lägg på den lilla bortskurna toppbiten och strö på lite florsocker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.