torsdag 4 februari 2016

Stekt paneer med het och söt sås


Den här mycket goda sidorätten brukar vi äta tillsammans med falsk sötpotatis i kokosmjölk (se här). Det går säkert alldeles utmärkt att servera den till annan mat också, men jag tycker att just de här smakerna passar så bra ihop. 

Paneer, som ni fick recept på i ett tidigare inlägg, är en indisk ost som går att steka. Jag brukar steka den och krydda med lite salt och goda kryddor eller som i det här receptet först steka den och sedan ha på en het och söt sås som kokar ihop till en glaze som täcker ostbitarna. Väldigt, väldigt mumsigt!

Tips! Om du inte har tid eller lust att göra paneer så kan du i byta ut den mot halloumi. Det blir inte riktigt lika gott som om du använder paneer men det funkar. (Mina barn läste detta tips och tyckte att jag skulle lägga till att haloumi endast får användas i nödfall).

Stekt paneer med het och söt sås
ca 4 port
1 sats paneer  (se här)   eller 1 paket halloumiost
1 dl thai sweet chilisås 
1 pressad vitlöksklyfta
ca 1 tsk riven färsk ingefära
1 tsk farinsocker
1 msk pressad lime
1 tsk kinesisk soja 
1 tsk sesamolja
½ - 1 tsk afrikansk krydda  (se här)
½ - 1 msk rapsolja till stekning

Gör så här: 
Hetta upp oljan i en stekpanna. Tärna vald ost och lägg i den i stekpannan. Låt den steka på medelvärme tills den är gyllenbrun. Rör under tiden ihop resten av ingredienserna i en skål. Häll blandningen i stekpannan. Låt det småputtra några minuter tills det kokat ihop och tjocknat. Smaka av. 


2 kommentarer:

  1. Detta recept var mitt i prick för mina smaklökar! Använde Shawarma <3

    SvaraRadera
  2. Hej Mia,
    Vad kul att du gillade receptet :). Det låter spännande med shawarma (jag antar att du bytte ut den afrikanska kryddan mot shawarmakrydda). Det måste jag testa. Tack för tipset! :)
    // Tove

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.