lördag 27 februari 2016

Blåbärmuffins med smultopping


Min ena systerdotter, som också är en av mina närmaste vänner, kom på besök häromdagen. Hon gillar att fika och jag gillar att baka, vilket i alla fall jag tycker är en förträfflig kombination. Jag bjöd henne på dessa goda muffins med hemodlade amerikanska blåbär och en krispig smuldegstopping. 

Det är smidigt att baka muffins och det är enkelt att variera smaken. Eftersom jag har ganska mycket amerikanska blåbär i frysen, så fick det bli blåbärsmuffins den här gången. Receptet på muffinsen kommer från Leila Lindholms bok 'A piece of cake' och toppingen är ifrån en bok som heter 'Bakat ur allt om mat'. 


Blåbärsmuffins med smultopping
10 - 12 stora amerikanska muffins  eller  ca 15 -16 mindre muffins
2 ägg
2 dl strösocker (originalreceptet innehåller 1½ dl men jag tycker det blir bättre med 2dl när man har i bär)
2 dl mjölk
100 g smör
ca 4 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal av 1 citron  (kan uteslutas, jag hade inte i det denna gång)
3 dl blåbär
Topping: 
50 g kallt smör
1 dl vetemjöl
½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C och sätt muffinsformar i en muffinsplåt. 
Smält smöret i en kastrull och blanda ner mjölken. Låt blandningen bli varm och ta sedan undan den från värmen. Ställ undan den så länge. Blanda vetemjöl, bakpulver & vanilj i en skål. Ställ undan detta så länge. Gör toppingen genom att nypa ihop alla ingredienser till en smuldeg. Ställ undan den så länge.

Vispa ägg och socker i några minuter tills det blir vitt och pösigt. Tillsätt citronskalet. Blanda försiktigt ner bären i mjölblandningen. Vänd ner denna blandning omväxlande med smör-mjölkblandningen i äggsmeten. Fördela smeten i formarna och fördela smuldegen ovanpå smeten. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i ca 12 - 20 minuter beroende på hur stora muffins du valt att göra. Ta ut dem och låt dem svalna på ett brödgaller eller ett ugnsgaller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.