torsdag 11 februari 2016

Bulgursallad med persilja


Den här bulgursalladen passar jättebra att servera som mezerätt (plockrätt från mellanöstern) tillsammans med t.ex. oliver, fetaost, hummus, baba ganoush, falafel och orientaliskt tunnbröd. Åh, så gott! Bulgursalladen passar också bra som tillbehör till grillat.

Salladen är min tolkning av en tabbouleh (libanesisk persiljesallad). Jag vill inte kalla den tabouhle eftersom jag har betydligt mindre persilja i min version än vad det är i den äkta varan. Ibland tillsätter jag lite sumak (en syrlig krydda som finns att köpa i affärer med arabisk mat) och ibland har jag i lite hackad paprika och gurka.

Tips! Blanda ner lite kokta kikärter, fetaost och oliver i salladen och ät den tillsammans med en bit bröd och kanske en klick hummus. Perfekt utflyktsmat på sommaren. 

Bulgursallad med persilja
till ca 4 port som mezerätt eller till ca 2 port som huvudrätt. 
1 ½ dl finmald bulgur
1 ½ dl vatten
2 krm salt
1 krm grovmalen svartpeppar
2 färska tomater
1 dl finhackad bladpersilja
½ - 1 rödlök
2 msk pressad citron  
½ - 1 msk olivolja
ev. 1 - 2 krm sumak, syrlig orientalisk krydda
ev.  ½ finhackad paprika och en bit finhackad gurka 

Gör så här:
Lägg bulguren i en bunke. Koka upp vattnet och häll det på bulguren. Täck bunken med ett lock eller plastfolie. Låt bulguren stå och svälla i ca 15 min. Fluffa upp grynen med en gaffel. Blanda citronsaften och olivoljan. Rör ner blandningen i bulguren. Tillsätt salt, svartpeppar och ev. sumak. Blanda allt ordentligt. Rör också ner persiljan.

Skölj de färska tomaterna, paprikan och gurkan (om du valt att ha i det). Finhacka grönsakerna och ha i dem i bunken. Skala och finhacka rödlöken. Ha i den också i bunken. Blanda allt ordentligt. Lägg på ett lock eller täck bunken med plastfolie. Ställ den kallt i minst 30 minuter innan servering.

Tips! När det inte är säsong för färska tomater brukar jag ersätta dem med hela burktomater, som fått rinna av ordentligt i ett durkslag eller i en trådsil innan de hackas och tillsätts i salladen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.