måndag 8 november 2021

Gratinerade gröna bönor

 

Jag har inte alltid varit förtjust i gröna bönor men nuförtiden tycker jag att det är jättegott (särskilt om de är hemodlade). Häromdagen gjorde jag en riktigt smaskig gratäng med gröna bönor som huvudingrediens, som jag sedan serverade med stekta bönbullar (maken fick kokt potatis till också). Det var en perfekt måltidskombination som jag definitivt kommer att vilja käka fler gånger 😋.

Gratinerade gröna bönor
ca 4 portioner som tillbehör
ca 600 g frysta gröna bönor (haricots verts) alternativt samma mängd färska (sköljda och ansade)
Vatten och salt till kokning av bönorna
lite matfett till formen
ca 2 - 2½ dl riven lagrad ost 
Sås:
5 dl standardmjölk (med 3% fett)
3 msk vetemjöl
knappt ½ tsk salt
en liten nypa malen vitpeppar

Gör så här: 

Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form, som rymmer ca två liter, med lite matfett. 

Lägg bönorna i en gryta (välj gärna en vid gryta). Häll på vatten så att det precis täcker bönorna. Tillsätt 2 krm salt. Låt bönorna koka tills de är så mjuka som du vill ha dem (jag vill ha mina bönor riktigt mjuka så jag kokade dem i ca 15 minuter). Häll sedan bönorna i ett durkslag och låt dem rinna av. Lägg dem i formen. 

Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen under grytan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 minuter. Rör om i botten med jämna mellanrum för det bränner lätt fast. Smak av såsen och häll den sedan på bönorna i formen. Strö på den rivna osten i ett jämnt lager över hela ytan. 

Sätt in formen på gallret i mitten av ugnen. Låt gratängen grädda i ca 25 minuter. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.