onsdag 10 november 2021

Het soppa med sommargrönsaker och kikärtor

 

Vi har äntligen fått tag i en ny bostad, vilket innebär att vi kommer att ha fullt upp med renoveringsarbete några månader framöver. Jag kan ju inte delta aktivt i just det arbetet men sköter allt runt omkring, som t.ex. beställning av kök, golv, tapeter, vitvaror o.s.v. Dessutom kommer jag självklart att laga mat till renoveringsgänget. Jag kan inte påstå att jag ser fram emot allt extra arbete som en renovering och flytt innebär, särskilt inte med tanke på att jag just nu är inne i en period med mycket värk och trötthet, p.g.a. min EDS, men det kommer säkert att bli bra till slut. Jag får se till att hålla matlagningen på en så enkel nivå som möjligt, så att jag orkar med det hela. 

Något som vanligtvis brukar vara lättlagat är olika varianter av soppor, vilket dagens recept, en het soppa med sommargrönsaker och kikärtor, är ett lysande exempel på. Vi käkade soppan med ett frasigt, ljust bröd. Enkelt och mycket gott! 😋

Het soppa med sommargrönsaker och kikärtor
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 - 2 tsk fint riven färsk ingefära
2 msk tomatpuré
2 - 3 tsk afrikansk krydda (se här
1 burk, à ca 400 ml, kokosmjölk
ca 7 - 8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar eller svampbuljongtärningar
750 g sommargrönsaker, fryst blandning
ca 200 g kokta kikärtor (se här) alternativt 1 tetra eller normalstor plåtburk med konserverade kikärtor (avhällda och avsköljda)
salt efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken, ingefäran, tomatpurén och kryddmixen. Låt allt steka, under omrörning, i ca 1 - 2 minuter. Häll i kokosmjölken och vattnet (Tips! använd kokosmjölksburken som mått till vattnet). Smula i buljongtärningarna. Låt soppan koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra i ca 10 minuter. Tillsätt grönsakerna samt kikärtorna. Låt soppan koka upp igen och sedan småkoka på svag värme i ca 10 - 15 minuter, eller tills grönsakerna är så mjuka som du vill ha dem. Smaka av soppan med salt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.