måndag 1 november 2021

Lättlagad pommesgratäng med vita bönor



Den senaste tiden har jag haft fullt upp med arbetssökande, husletande och flera födelsedagskalas, vilket har gjort att matlagningen har fått stå tillbaka lite. Jag har mest lagat gamla beprövade recept som jag redan delat med mig av här på bloggen. Dagens recept är dock ett nytt påfund, pommesgratäng med vita bönor. Jag har gjort pommesgratäng en gång tidigare, med stekt svamp och en krämig ostsås, men denna gång förenklade jag det hela och valde istället att använda en burk vita bönor i tomatsås och en slatt färdig pizzasås (som vi hade i frysen). Ett lager riven ost på toppen blev pricken över i. Sedan fick hela härligheten gratinera tills allt blivit varmt och osten hade smält. Det blev jättegott! 😋

Pommesgratäng med vita bönor
ca 4 portioner
1 kg frysta pommes frites
ca 2 ½ dl färdiglagad tomatsås eller pizzasås (ungefär ½ sats hemmagjord, se recept här eller här)
1 burk vita bönor i tomatsås, à ca 420 g
1 msk cajunkrydda (se här
1 - 2 krm liquid smoke (kan uteslutas, eller ersättas med rökt paprikapulver)
ca 3 krm + 1 krm salt. (Du kan självklart ta mer eller mindre salt efter egen smak)
2 ½ - 3 dl riven ost
lite matfett till att smöra formen med

Gör så här: 

Värm upp ugnen till 225 C och smöra en större plåtform med lite matfett (min form mäter ca 23 x 33 cm). Ha i pommesen i formen. Strö på ca 3 krm av saltet. Sätt in formen på gallret i mitten av ugnen och grädda i ca 15 - 20 minuter, eller tills pommesen fått lite färg och mjuknat. (Gräddningstiderna kan variera beroende på val av ugnsform och ugnens effekt).

Rör under tiden ihop tomatsåsen, eller pizzasåsen, med de vita bönorna (inklusive såsen som bönorna ligger i). Tillsätt cajunkrydda, liquid smoke och 1 krm av saltet. Ställ undan bönröran så länge. 

Ta ut formen ur ugnen och blanda bönröran med pommesen. Strö på osten. Sätt tillbaka formen i ugnen igen och grädda i ytterligare ca 15 - 20 minuter. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå några minuter innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.