måndag 27 december 2021

Potatisgratäng med soltorkade tomater och halloumi

 

God fortsättning! Hoppas att ni har haft en riktigt härlig julhelg. Själv har jag haft en mysig helg med god mat och trevligt sällskap av nära och kära. Vi träffade våra barn med respektive en stund på julaftonen. Först käkade vi en god jullunch och sedan tog vi en välbehövlig promenad. 

Idag återgår vi till den normala vardagen igen. Helt normalt blir det dock inte riktigt än eftersom maken ska fortsätta vara ledig en vecka till för att renovera (han har varit ledig från sitt vanliga arbete de senaste veckorna för att renovera vår nya bostad). Jag träffar honom knappt. Han sticker tidigt på morgonen, kommer hem för att käka lunch, och är sedan borta igen fram till kvällen. Det blir lite trist men vi vet ju att det bara är för en kort period. 

Jag sysselsätter mig med att laga god mat och baka. En dag i förra veckan gjorde jag dagens recept, som är en smarrig potatisgratäng med soltorkade tomater och halloumi. Vi käkade gratängen som huvudrätt med råkost som tillbehör. Det var mycket gott! 😋

Potatisgratäng med soltorkade tomater och halloumi
ca 4 portioner
ca 1, 2 kg potatis av en fast sort
2 - 3 dl grädde + 2 - 3 dl standardmjölk (det ska bli 4 - 5 dl sammanlagt)(Jag gillar gratänger med ganska mycket vätska så jag tog 5 dl)
3/4 - 1 tsk salt
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
1 - 2 pressade vitlöksklyftor (kan uteslutas) 
ca ½ dl hackade marinerade soltorkade tomater (väl avrunna)
200 g halloumi
lite matfett till att smöra formen med
ca 1 ½ dl riven ost till gratinering

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en form, som rymmer ca 2 liter,  med lite matfett. 

Blanda grädden, mjölken, saltet, svartpepparn och vitlöken i en stor gryta. Skala potatisen och skär den i ca 2 - 3 mm tjocka skivor. Lägg dem i grytan. Låt detta koka upp lite sakta. Rör om då och då. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Låt det puttra på svag värme tills potatisen är mjuk men inte mosig (det tog ca 20 minuter för mig, men det kan ta lite olika lång tid beroende på vad man använder för potatissort). Rör om lite försiktigt i botten av grytan då och då under tiden, för det bränner lätt fast. Vänd försiktigt ner de soltorkade tomaterna.  

Strimla halloumin och stek den tills den fått fin färg runt om (jag brukar steka halloumi på hög värme utan fett i stekpannan). Varva potatisröran med halloumin i formen. Strö på den rivna osten. 
(Hit går det att förbereda upp till ett dygn i förväg. Förvara formen i kylen tills det är dags för gratinering).

Sätt in formen på gallret i mitten av ugnen och grädda i ca 15 - 20 min, tills osten fått fin färg. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå en stund innan servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.