onsdag 1 december 2021

Kryddiga nudlar med wokgrönsaker


Många människor tror att det är jättekrångligt och tidskrävande att laga vegetarisk mat, men det behöver det absolut inte vara. Nudlar med wokgrönsaker är en enkel och billig maträtt som jag lagar ibland när jag har ont om tid. För att få lite variation smaksätter jag buljongen med olika kryddor. Denna gång valde jag att krydda med curry och berberekrydda. Det blev hett och gott! 

Jag brukar variera mellan att ha i ett hundra gram nudlar eller femtio gram nudlar, beroende på vilken typ av mat jag är sugen på. Varianten med femtio gram nudlar blir mer som soppa, så när jag gör den brukar jag ibland käka en macka till också. 

Tips! Om du vill ha i något proteinrikt kan du tillsätta någon deciliter kokta kikärtor och låta dem koka med grönsakerna och buljongen från början.

Kryddiga nudlar med wokgrönsaker 
blir 1 portion
200-250 g frysta wokgrönsaker 
4 dl vatten
1 svampbuljongtärning eller grönsaksbuljongtärning
1 - 2 krm currykrydda, köpt eller hemmagjord (se här
1 - 2 krm berberekrydda (se här)
50 - 100 g äggnudlar (beroende på hur hungrig du är) (det blir mer som soppa om du tar den mindre mängden nudlar)
ev. lite salt

Gör så här: 
Blanda vattnet, grönsakerna, buljongtärningen och kryddorna i en kastrull. Låt det koka upp och sedan småkoka, under lock, i ca 5 - 10 minuter, beroende på hur mjuka du vill att grönsakerna ska bli (jag gillar när de är riktigt mjuka). Tillsätt nudlarna och låt alltihop koka i ytterligare ca 3 - 4 minuter. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.