onsdag 29 december 2021

Brysselkålssoppa

 

Dagens receptet, som är en krämig och god brysselkålssoppa, kommer ursprungligen från 'Matklubben'. Jag tyckte att det passade bra att laga en enkel soppa nu i mellandagarna efter all julmat. Receptet har funnits i min receptpärm i flera år, men jag har inte kommit mig för att provlaga det förrän nu. Vi käkade soppan med frasiga frallor. Det var riktigt gott! 

Brysselkålssoppa
ca 4 portioner
2 gula lökar
350 - 400 g potatis
500g brysselkål, fryst eller avsköljd och ansad färsk
10 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 - 2 tsk italiensk salladskrydda, köpt eller hemmagjord (se här) (börja med den mindre mängden och tillsätt mer om du tycker att det behövs)
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
2 lagerblad
2 dl crème fraiche
Lite salt efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken. Lägg dem i en gryta. Skala och tärna potatisen. Ha i dem i grytan. Häll i vattnet och ha i brysselkålen, buljongtärningarna, salladskrydda och svartpepparn. Låt soppan koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 30 - 40 min, eller tills brysselkålen ör riktigt mjuk. Fiska upp lagerbladen och släng dem i komposten. Mixa soppan slät. Rör i crème fraichen och värm soppan ett kort tag. Späd ev. med lite mer vatten om du tycker att soppan är för tjock. Smaka av med salt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.