måndag 13 december 2021

Saftig päronkaka med smultäcke

 

Jag får önska alla en trevlig Luciadag. På grund av rådande omständigheter kommer vi inte att gå iväg och titta på något lucifirandet i kyrkan, utan vi kommer istället att kika på något av de luciafiranden som sänds på Tv. Det får dock vänta tills i kväll, så att det hinner bli mörkt och mysigt 😊. 

Jag har faktiskt inte bakat något saffransbröd i år. Jag mådde nämligen ganska dåligt av saffranslukten förra året och vill inte utsätta mig för det i år igen. Vi har trots detta inte varit utan gott fikabröd. I helgen som var bakade jag en saftig päronkaka med strössel, som jag sedan bjöd våra barn, med respektive och vänner, på till adventsfikat. 

I originalreceptet, som jag hittade på bloggen 'Cupcakesfluffan' (se här), görs kakan med äpplen. Vi hade dock inga äpplen hemma, så det fick bli en päronkaka istället. Den blev mycket mumsig! 😋

Saftig päronkaka med strössel
blir 1 kaka à ca 24 cm i diameter
2 rumsvarma ägg
1 ½ dl strösocker
150 g avsvalnat, smält smör + lite extra smör till att smöra formen med
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk malen kardemumma
2 tsk vaniljsocker
3 normalstora, väl mogna päron
Smuldeg: 
50g smält smör
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/4 dl vetemjöl

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 C och tryck fats ett bakplåtspapper i botten av en springform, som mäter ca 24 cm i diameter. Smörj insidan av kanterna med lite smör. 

Blanda vetemjölet med bakpulvret, kardemumman och vaniljsockret i en skål. Ställ undan den så länge. Knäck äggen i en ren bunke. Ha i strösockret & vispa tills det blir en ljus och luftig smet. Vänd ner det smälta smöret omväxlande med mjölblandningen. Häll smeten i formen & släta till ytan lite försiktigt. Skala päronen och skär dem i små bitar. Fördela dem jämnt ovanpå smeten i formen. 

Rör ihop alla ingredienser till smuldegen & strö den över päronen. Sätt sedan in formen på gallret i mitten av ugnen och grädda kakan i ca 40 min. Ta ut formen ur ugnen och ställ den på ett brödgaller. Tack kakan med en brödduk och låt den svalna. Öppna formen försiktigt och för försiktigt över kaka till ett serveringsfat. Låt den kallna helt innan servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.