onsdag 13 november 2019

Hemmagjord currykrydda


Detta mycket smarriga hemmagjorda currypulver blandade jag ihop häromveckan. Jag har aldrig gjort eget currypulver förut, så jag var lite osäker på om det skulle bli lika gott som den köpta varianten. Efter avsmakning kan jag dock konstatera att jag faktiskt till och med tycker att den hemmagjorda currykryddan är godare en den köpta varianten. Receptet nedan är en mix av några olika recept som jag tagit del av på nätet. 

Hemmagjord currykrydda
blir en liten kryddburk
2 msk malen koriander
1 msk malen spiskummin
1 ½ msk malen gurkmeja
1 tsk malen svartpeppar
1 tsk malen kardemumma
½ - 1 tsk malen ingefära (börja med den mindre mängden)
½ tsk malen cayennepeppar eller ½ - 1 tsk chilipeppar

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en skål. Justera smaken. Häll kryddmixen i en liten kryddburk och sätt på ett tätt lock. Förvara burken torrt och mörkt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.