lördag 30 november 2019

Vegetarisk veckomatsedel v.49 (2019)


Den här helgen är det julmarknad på slottet här i Vadstena. Det skulle vara jättekul att gå dit men jag är ganska säker på att det är mycket dofter där, och jag känner inte för att bli sjuk, så vi får nog nöja oss med att gå runt på stan och kika på den bedårande julskyltningen. Det är otroligt stämningsfullt på gågatan i centrum med julbelysning, julgranar och annat. Vi är lyckligt lottade som får bo i en så otroligt vacker stad. 

Idag skulle vi ha fått besök av vår yngsta dotter med sällskap, men  tyvärr blev det besöket inställt på grund av sjukdom. Jag hade tänkt att bjuda på fooled pork (se här), gjord på jackfruit. Dottern hade verkligen sett fram emot att provsmaka den maten, så jag väntar med att laga den tills nästa gång vi ses. Nu, när det bara blir jag och maken som ska käka, lagar jag någon enklare mat (jag är lite trött efter gårdagens julpyntande). Jag har inte bestämt vad jag ska röra ihop för mumsigt, men ni får naturligtvis ta del av eventuella recept vid ett senare tillfälle. Idag får ni istället en ny vegetarisk veckomatsedel, full med goda maträtter att provlaga under veckan som kommer. Ha en riktigt trevlig adventshelg 😊

Måndag: Kryddiga morotsbollar serveras med couscous, broccolifräs och en kall fetaostsås smaksatt med mynta och harissa.


Tisdag: Krämig rotfruktsgryta med svamp, senap och timjan, serveras med ris och råkost. 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Slät vitkålssoppa med broccoli, kokos och grön curry serveras med ett frasigt och gott, ljust, bröd.


Fredag: Varm smörgåstårta med vegfärs serveras med en blandad sallad


Helg: Rödbetsgratäng med ädelost serveras med lins - och quinoabiffar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.