onsdag 27 november 2019

En variant av irländskt sodabröd


Igår bakade jag saffransbullar och då passade jag även på att baka en variant av irländskt sodabröd. Brödet innehåller ingen vanlig jäst utan istället används bakpulver och bikarbonat som jäsmedel. I min receptpärm har jag skrivit att receptet kommer ifrån en sida som heter 'världens godaste', men nu när jag försökte hitta den sidan, för att kunna länka till den, hittade jag den tyvärr inte längre. Det verkar som om den har försvunnit. Mycket märkligt... 

I originalreceptet ingår det fil men jag har bytt ut den mot yoghurt istället. Jag är egentligen inte överdrivet förtjust i den här typen av bröd eftersom de oftast är väldigt söta, har en lite svampig konsistens och dessutom ofta en något besk eftersmak av bikarbonaten, eller bakpulvret. Denna variant var dock faktiskt riktigt god, och jag anade bara en lätt bismak av bakpulvret (nästa gång ska jag testa att minska lite på bakpulvret). Summan av kardemumman är att det var ett riktigt gott snabbakat bröd som jag med stor sannolikhet kommer att baka fler gånger. 

En variant av irländskt sodabröd
blir 1 stort runt bröd à ca 24 cm i diameter
470 g vetemjöl
40 g råsocker
½ tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 ½ tsk salt
5 dl filmjölk eller yoghurt
2 ägg
lite matfett och ett bakplåtspapper till formen

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform som mäter 24 cm i diameter. Smörj kanterna på insidan av formen med lite matfett. 

Blanda vetemjölet med sockret, bikarbonaten, bakpulvret och saltet i en bunke. Vispa ihop filen, eller yoghurten, med äggen i en skål. Rör sedan ner detta i mjölblandningen. Blanda allt väl till en ganska kladdig deg. Ha ut degen i formen och släta till ytan, så gott det går, med hjälp av t.ex. en slickepott. Sätt in formen på gallret i den nedre delen av ugnen och grädda i ca 50 - 60 minuter. Använd gärna en provsticka i mitten av brödet för att se om det är klart. Stickan ska komma ut torr. Ta ut formen ur ugnen. Lossa brödet lite försiktigt och låt det kallna på ett brödgaller under en bakduk. Vänta med att skära brödet tills det kallnat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.