torsdag 28 november 2019

Vitkålssoppa med vita bönor och chili


Idag ser jag fram emot att få besök av vår yngsta dotter och en av hennes bästa vänner. De kommer lagom till lunch så jag tänkte bjuda dem på en god soppa. Jag brukar ofta bjuda på soppa när vi får middagsgäster, särskilt under den här årstiden, så mina gäster lär nog inte bli överraskade över lunchvalet. Jag funderar på att koka ihop en kryddig soppgryta med nudlar. Det gäller bara att inte gå loss allt för hårt med kryddorna, för dotterns kompis klarar inte av stark mat. Dagens recept, som är en lagom kryddig, supergod vitkålssoppa, hade nog funkat bra att bjuda på, men tyvärr har jag ingen vitkål hemma så jag håller mig till min tänkta nudelsoppa. 

Vitkålssoppa med bönor och chili
ca 4 portioner
1 msk rapsolja eller liknande matolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta (kan uteslutas)
2  morötter, ca 175 - 200 g sammanlagd vikt
ca 600 g vitkål
1 - 2 msk chilipulver, (jag hade i 1 msk hemmagjort chilipulver, se recept här)
½ - 1 tsk malen spiskummin
500 g krossade tomater
5 dl vatten
2 msk grönsaksfond eller brynt schalottenlöksfond
1 lagerblad
1 tsk torkad timjan
1 - 2 krm liquid smoke (ta mer om du vill ha starkare rökt smak)
1 burk, à ca 400 g, vita bönor i tomatsås
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak. 

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i slantar. Ansa, skölj av och grovhacka vitkålen. Hetta upp oljan i en stor gryta. Ha i löken, morötterna och vitkålen. Låt det steka på ganska hög värme under omrörning i ca 7 - 8 minuter. Ha i vitlök, chilipulver och spiskummin. Låt allt steka i ytterligare någon minut. Häll i tomaterna, vattnet och fonden. Tillsätt lagerblad, timjan och liquid smoke. Rör om. Låt soppan koka upp och sedan småkoka, under lock, på svag värme i ca 40 minuter, eller tills kålen och morötterna är mjuka. Häll i de vita bönorna, med tillhörande tomatsås, och låt soppan koka i ytterligare ca 5 minuter. Ta upp lagerbladet och kasta bort det. Smaka av soppan med lite salt och svartpeppar.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.