torsdag 21 november 2019

Hemmagjort chilipulver


Idag blir det ytterligare ett vitlöksfritt recept. Denna gång i form av ett hemmagjort chilipulver. Jag har, som jag skrivit om i tidigare inlägg, fullt sjå att försöka leta upp och hitta på recept på vitlöksfria kryddblandningar, såser och liknande smaksättningar, som gör det möjligt för mig att fortsätta att äta den typ av mat som jag brukade äta innan jag blev allergisk. Just detta recept är en mix av några olika recept, som jag hittade på nätet, samt min tolkning av innehållsförteckningen på en burk chilipulver från Santa Maria. 

Receptet nedan ger ett ganska milt chilipulver. Om du vill ha det starkare kan du välja en starkare sorts chilipeppar, eller så kan du byta ut en del av paprikapulvret mot mer chilipeppar. Den som tål vitlök kan naturligtvis byta ut lökpulvret mot vitlökspulver. 

Chilipulver
blir en liten glaskryddburk
2 msk chilipeppar (jag använde anchocili)
3 msk paprikapulver
1 - 2 tsk malen spiskummin (börja med den mindre mängden och smak dig fram)
1 tsk lökpulver
½ - 1 tsk torkad oregano

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en skål. Häll över blandningen i en burk. Sätt på ett tätt lock. Förvara burken torrt och mörkt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.