fredag 2 februari 2018

Supergoda biffar med linser och quinoa


Dessa biffarna, med linser och quinoa, var verkligen supergoda. Vi käkade dem med kokt broccoli, rivna morötter samt den kalla såsen som ni fick recept på häromdagen (se här). En mycket lyckad smakkombination. Det enda som jag blev besviken på var att biffarna föll isär väldigt lätt efter stekning. Det kan kanske bero på att jag ändrade lite i originalreceptet och hade i två stora ägg istället för tre normalstora ägg. Jag har i och för sig svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad, men nästa gång jag gör dessa biffar ska jag ändå testa att ha i ytterligare ett ägg för att se om konsistensen blir bättre, för biffarna var så goda så att jag vill göra dem fler gånger.  

Receptet nedan är lite omgjort efter ett recept som jag hittade på den härliga bloggen 'Landleys kök' (se här)

Biffar med linser och quinoa
2 dl quinoa
2 dl röda linser (okokta)
8 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 - 3 ägg
½ dl finhackad gräslök
½ dl finhackad persilja
1 pressad vitlöksklyfta
ca 2 msk hackade inlagda soltorkade tomater
1 tsk örtsalt (jag använde Trocomare)
2 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk lökpulver
lite rapsolja till stekning

Gör så här: 
Lägg quinoan i en trådsil och häll på kokande vatten. Skölj sedan quinoan under rinnande kallt vatten. Skölj även linserna under rinnande kallt vatten. Koka upp vattnet med buljongtärningen i en gryta. Ha i quinoan och linserna och låt det koka, under lock, på svag värme i ca 20 minuter, eller tills quinoan och linserna är mjuka. Häll av eventuellt kvarvarande vätska och låt det svalna.

Blanda quinoan och linserna med resten av ingredienserna. Forma biffar. Ställ dem i kylen i ca 15 minuter. Hetta upp lite olja i en stekpanna och stek några biffar i taget tills de fått fin färg och känns stumma om du trycker i mitten på dem. 


2 kommentarer:

  1. Hej Milla,
    Kul att du gillade biffarna :). De är verkligen supergoda, men det är lite synd att de faller isär så lätt.Jag kan dock inte ta åt mig varken ris eller ros för receptet, eftersom det inte är jag som hittat på det.
    Ha en bra dag!
    Mvh Tove

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.