onsdag 7 februari 2018

Rotfruktsgryta med svamp, senap och timjan


Den här rotfruktsgrytan var, trots det något trista utseendet, riktigt smakrik och god. En perfekt vegetarisk vardagsgryta. Nästa gång jag lagar den här grytan ska jag dock prova att ersätta lite av kålroten med mera morötter. Efter ett tag tyckte jag nämligen att kombinationen med kålrot och senap påminde en anings, aning för mycket om rotmos, vilket jag i och för sig tycker om men inte vill äta som en gryta. Maken, däremot, käkade grytan med god aptit och tyckte inte att kålrotssmaken var för dominant. Jag antar att smaken är som baken (eller så är mina smaklökar mer utvecklade och därför känsligare 😉). Vi serverade grytan med kokt ris och våra vanliga salladstillbehör.

Jag har tyvärr glömt bort vart jag hittade det här receptet, men jag gissar att det kommer från någon amerikansk eller brittisk samlingssida för vegetariska matrecept. 

Rotfruktsgryta med svamp, senap och timjan
ca 4 - 5 portioner
1 msk olivolja
250 g kålrot
250 g morötter
200 g skivade champinjoner, färska eller frysta
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
ca 3 dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
2 msk grov senap (typ skånsk senap)
1 msk worcestershiresås (originalet innehåller ansjovis men det finns en vegansk sort att köpa på nätet. Går annars att byta ut mot samma mängd HP-sås)
½ - 1 tsk torkad timjan
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
2 dl crème fraiche
2 msk hackad persilja, färsk eller fryst
salt efter smak

Gör så här: 
Skala kålroten och morötterna och skär dem i bitar. Mixa dem i matberedaren, med knivarna monterade, tills de blir finhackade (se bild nedan). Ställ undan dem så länge. 


Skala och finhacka löken och vitlöken. Sedan kan du välja att göra på två olika sätt beroende på om svampen är färsk eller fryst. Färsk svamp brukar jag steka direkt med löken i oljan. Fryst svamp brukar jag däremot låta steka utan fett i stekpannan tills vätskan som svampen ger ifrån sig har kokat bort, sedan har jag i oljan och löken och fortsätter steka en stund till. Tillsätt de mixade rotfrukterna & låt allt steka i ca 5 - 6 minuter. 

Ha i vattnet, buljongtärningen och worcestershiresåsen. Krydda med timjan och svartpeppar (börja med den mindre mängden). Låt det koka upp. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt det småkoka i ca 20 - 30 minuter, eller tills rotfrukterna mjuknat. Rör ner crème fraichen och persiljan. Låt det bli varmt. Smaka av med salt och ev. lite mer svartpeppar och timjan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.