torsdag 17 oktober 2019

Slät vitkålssoppa med broccoli, kokos och grön curry


De senaste dagarnas ruggiga höstväder har inte hindrat mig från att ta mina dagliga promenader. Jag har ett rejält och bra regnställ, vilket gör att jag håller mig torr, och hyfsat varm, trots att det regnar. Har man dessutom, som jag har gjort, arbetat utomhus under flera år, är man ganska härdad för att vara ute i vilket väder som helst. Det enda som kan vara lite tråkigt, med ruggigt höst och vinterväder, är att mina leder värker mer än vanligt av fukt och kyla. Jag känner ändå att jag regelbundet behöver komma ut och få frisk luft, så jag trotsar värken. När jag kommer in igen, efter mina uppfriskande promenader, är det jätteskönt att värma vetevärmaren och lägga den över ryggen och axlarna. En annan sak som kan vara skönt när man har varit ute så här års är att att värma upp sig inifrån med hjälp av en varm och god soppa. Häromdagen var jag sugen på mat med lite hetta. Jag använde därför min hemmagjorda gröna currypasta i en slät soppa, innehållande bland annat vitkål och broccoli. Det blev kanongott! En god och värmande sopplunch är i mitt tycke en perfekt belöning efter en ruggig höstpromenad.  

Slät vitkålssoppa med broccoli, kokos och grön curry
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor (kan uteslutas)
ca 2 msk köpt grön currypasta eller 3 - 4 msk hemmagjord grön currypasta (se här)
1 - 2 tsk fint riven färsk ingefära
8 dl vatten
2 svampbuljongtärningar eller grönsaksbuljongtärningar
500 g grovt hackad vitkål
2 - 3 torkade limeblad (kan ersättas med ca 1 tsk rivet limeskal)
250 g broccoli, färsk eller fryst
400 ml kokosmjölk (1 normalstor burk eller tetra)
2 - 3 msk ljus majsenaredning
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en stor gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken, currypastan och ingefäran, och låt allt steka under omrörning i någon minut. Ha i vattnet och buljongtärningarna. Tillsätt vitkålen och limebladen. Låt det koka upp och sedan småkoka på svag värme, under lock, i ca 30 - 35 minuter. Tillsätt broccolin och låt soppan koka i ytterligare ca 10 - 15 minuter. Ta ur limebladen och kasta bort dem. Mixa soppan slät. Ha i kokosmjölken och majsenaredningen (börja med den mindre mängden majsenaredning och tillsätt resten om du tycker att det behövs). Låt soppan koka under omrörning i ca 3 - 4 minuter. Smaka av med salt och peppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.