måndag 7 oktober 2019

Pastapytt med zucchini och paprika


Veckans första recept är en snabblagad resträtt, i form av en smarrig pastapytt, som jag gjorde en dag för ett tag sedan. Det var ett perfekt tillfälle att testa om min hemmagjorda grillkrydda, och min likaså hemmagjorda ajvar, höll måttet. Det blev supergott! Jag blir alltid lika glad och nöjd när nya, obeprövade, recept fungerar. 

Pastapytt med zucchini och paprika
2 portioner
1 msk olivolja eller rapsolja
1 liten gul lök
200 g zucchini (1 liten)
½ paprika
ca 350 - 400 g kall kokt pasta
Ca 1 tsk grillkrydda, köpt eller hemmagjord (se här)
Salt efter smak
Till servering:
Rivna morötter, stekt ägg, samt ajvar relish ( se här), eller ketchup.

Gör så här: 
Skala och finhacka löken. Skölj och ansa zucchinin. Skär den i små tärningar. Skölj och kärna ur paprikan. Skär den i små tärningar. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken, zucchinin och paprikan och låt det steka på ganska hög värme i ca 5 minuter. Ha i pastan och låt allt steka i ca 10 minuter. Ha i grillkryddan och stek i ytterligare ca 5 min, eller tills pastan har fått färg och grönsakerna har mjuknat. Smaka av med salt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.