torsdag 10 oktober 2019

Linssoppa med grönsaker och afrikansk krydda


Igår var jag nere på odlinglotten och klippte av gräset på vår lilla gräsplätt. Det brukar vanligtvis vara maken som står för gräsklippningen, eftersom det är en syssla som jag får ganska ont i min kropp av att utföra, men när jag passerade lotten under min promenad igår och såg att gräset behövde klippas, kunde jag inte med att gå hem utan att först ta fram handgräsklipparen och köra av gräset. När jag kom hem efter mitt oplanerade arbetspass stärkte jag mig med en tallrik mustig och mättande linssoppa. Soppan var supergod och hade lagom mycket sting av den afrikanska kryddan. En perfekt belöning efter min prestation.  

Linssoppa med grönsaker och afrikansk krydda
ca 4-5 portioner
2 ½ dl gröna linser
vatten till sköljning och blötläggning av linserna
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor (går att utesluta)
ca 250 g morötter
4 msk tomatpuré
2 - 3 tsk afrikansk krydda (se här)
15 dl vatten
2 ½ grönsaksbuljongtärningar eller 2 ½ msk grönsaksfond
ca 250 g broccoli, färsk eller fryst
1 palsternacka, à ca 100 g
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Lägg linserna i ett durkslag och skölj dem under rinnande kallt vatten. Lägg dem i en skål eller bunke och häll på kallt vatten så att det täcker + lite till (ca 10 dl vatten kan vara lagom). Låt stå i ca 30 minuter. 

Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i slantar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och morötterna och låt dem steka på medelvärme i ca 5 - 6 minuter. Tillsätt vitlöken, tomatpurén och den afrikanska kryddan. Låt allt steka under omrörning i 2 - 3 minuter. Häll i vattnet och smula ner buljongtärningarna. Häll av linserna och ha i dem i grytan. Rör om och låt det koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt soppan puttra i ca 30 minuter, eller tills linserna nästan är helt mjuka. Rör om i botten då och då. Skala och tärna palsternackan och ansa broccolin (om du använder färsk). Ha i palsternackan och broccolin i grytan och låt soppan koka i ytterligare ca 10 minuter. Smaka av med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.