onsdag 16 oktober 2019

En slags grön currypasta (med röd chili i)


Den här gröna currypastan gjorde jag för ett tag sedan. Jag var nämligen sugen på thaimat, men jag kan ju tyvärr inte använda vanlig, köpt, currypasta längre, eftersom den innehåller vitlök. Jag blev därför tvungen att göra ett vitlöksfritt alternativ. Efter en stunds letande, och funderande, kombinerade jag ihop ett recept på en grön currypasta, som jag hittade på bloggen 'Minimalist Baker' (se här), med min tolkning av innehållsförteckningen på en burk grön currypasta från Santa - Maria. Jag hade ingen grön chili att tillgå så det fick duga med röd chili istället. Currypastan blev jättegod och lagom het för min smak. Det blev ganska mycket currypasta av receptet, mer än vad som gick åt till den mat jag lagade, så jag frös in det som blev över i en istärningslåda. När pastan hade fryst in lossade jag kuberna och lade över dem i en plastpåse. Nu har jag tillgång till vitlöksfri, grön currypasta, att använda i matlagningen, ett bra tag framöver. Helt perfekt! 

En slags grön currypasta 
1 liten grön paprika, à ca 120 g
3 - 4 små gröna thaichilis (de var slut i affären så jag fick ta röda istället)
½ liten hackad gul lök (går att ersätta med 3 - 4 hackade vitlöksklyftor 
1 msk finriven färsk ingefära eller galangal (jag tog ingefära)
1 finhackad citrongrässtjälk
3 - 4 små torkade limeblad 
1 tsk thaisoja
½ tsk malen koriander
salt efter smak 

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en kraftfull mixer, eller liknande, och mixa ihop allt till en slät röra. Fördela röran i små burkar eller i istärningslåda. Täck burkarna med lock, eller lägg istärningslådan i en plastpåse, och frys in dem/ den. (Lossa tärningarna och lägg över dem i en plastpåse).   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.