onsdag 2 oktober 2019

Hemmagjord grillkrydda utan vitlök


Idag fortsätter jag på det ofrivilliga temat 'slopa vitlöken' med ett recept på en hemmagjord, vitlöksfri, grillkrydda. Idé till receptet fick jag av att läsa innehållsförteckningen på en grillkrydda från Santa - Maria. Den färdiga kryddmixen blev faktiskt riktigt god. Det känns bra att jag kan fortsätta att använda grillkrydda i maten, även om jag får göra mig besväret att blanda ihop den själv. 

Hemmagjord grillkrydda
blir 1 liten glaskryddburk
3 msk paprikapulver
1 msk chilipeppar av en mild sort (jag använde anchochili)
1 ½ msk lökpulver 
1 tsk malen spiskummin
1 tsk torkad timjan, gärna lite lätt krossad med en mortel
1 tsk grovmalen svartpeppar
½ - 1 krm malen ingefära

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en skål. Häll blandningen i en ren och torr kryddburk. Sätt på ett tätt lock och förvara burken torrt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.